Annons:

Visit Sweden väljer reklambyrån Forsman & Bodenfors

Reklambyrån Forsman & Bodenfors blir ny varumärkes- och kommunikationspartner till det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden avslöjar affärstidningen Resumé. Vad anbudspriset landar på är inte känt, men det har inte satts något tak vad gäller ersättningen till den vinnande byrån. Forsman & Bodenfors är en av Sveriges största och mest prisbelönta. De arbetar sedan tidigare bland annat med TUI.

Visit Sweden nya kommunikationskonsult är alltså Forsman & Bodenfors. Det står klart efter att den ansedda reklambyrån vunnit upphandlingen som ny varumärkes- och kommunikationspartner. De båda parterna har tidigare samarbetat i cirka tolv år. Även den tidigare Forsman & Bodenfors-medarbetaren Jenny Kaiser, som sedan september är marknadschef för Visit Sweden, satt med i projektgruppen för upphandlingen.

Varken Forsman & Bodenfors eller Visit Sweden vill kommentera upphandlingen i Resumés artikel, med hänvisning till de tio dagar som väntar innan avtalet skrivs på.

Eftersom Visit Sweden är ett statligt bolag och därmed inte lyder under offentlighetsprincipen är anbudspriset fortsatt hemligt. Anmärkningsvärt är att uppdraget inte har något kostnadstak. De kommer dock ha ett ramverk att förhålla sig till.

Vad som gäller Visit Swedens övriga upphandlingar återstår att se. Visit Sweden är just nu uppe i tre processer där en digitalbyrå, mediebyrå och produktionsbyrå ska tillsättas. Den sistnämnda väntas vara klar någon gång i början av nästa år skriver Resumé.

4 kommentarer

  1. Gunnar S: Det blir bara gamla Fritidsresemänniskor (TUI)...
  2. Inte så bra....: Verkar bli mer och mer "om du kliar min rygg, så kliar jag din" organisation detta, mellan gamla kompisar. Gamla tjänster och gentjänster.... Not so good! Och att det inte är öppenhet vad skattepengarna går till eller hur mycket, så kommer nog någon för eller senare sätta ner foten. Lite skrämmande det hela faktisk.
  3. Jim Hofverberg, Kommunikationschef, Visit Sweden: @inte så bra: Visit Sweden är ju ett aktiebolag, så det finns gott om offentliga årsredovisningar, delårsrapporter och så vidare som alla som vill kan ta del av - bland annat via vår sajt. Där går det rätt lätt att ta del av vad Visit Swdens pengar används till. Utöver detta finns även en aktiv styrelse, revisorer och en ägarrepresentant från Näringsdepartementet som löpande har insyn i bolagets aktiviteter. Hoppas du känner dig tryggare nu när du känner till detta. Ha en skön dag!
  4. Jim Hofverberg, Kommunikationschef, Visit Sweden (och en av de som för flera år sedan arbetade för TUI): @Gunnar S: Från december i år är vi fyra personer av drygt 50 kollegor här hos Visit Sweden som historiskt arbetat för Fritidsresor/TUI någon gång. TUI är ett stort, globalt bolag som väldigt många personer arbetat för genom åren...