Annons:

Premium

Visit Sweden svarar på kritiken

Här svarar Visit Swedens Jim Hofverberg på kritiken från några forskare och experter som inte tycker att Sverige ska marknadsföra sig mot fjärran länder.

Hur ser Visit Sweden på kritiken?

Kritiken handlar om att man inte vill att Visit Sweden ska marknadsföra Sverige utomlands, mot turister som genererar klimatpåverkande utsläpp när de reser hit med flyg.

Dessvärre genererar alla resor och transporter utsläpp, även de som görs inom Sverige och från närliggande länder.

Samtidigt:  inom vårt uppdrag, gör vi sedan många år det debattförfattarna efterfrågar; nämligen marknadsför Sverige mot utvalda målgrupper på marknader där vi ser en stark tillväxtpotential från just denna målgrupp.

Vi riktar oss alltså mot människor som gör mer medvetna och därmed hållbarare val i sin vardag och som därmed har större benägenhet att välja klimatsmartare alternativ. Vi vänder oss till de som vill stanna längre (vilket genererar färre resor totalt) och som har ekonomiska förutsättningar att spendera mer när de väl är här. Helt enkelt mer hållbara turister.

Det handlar alltså egentligen inte om varifrån man reser, hur långt eller med vilket transportmedel. Det är målgruppen som är det viktiga, precis som debattförfattarna påpekar.

Vi ser samtidigt en stark framväxt av fossilfria drivmedelsalternativ för flyg, vägtransport och sjöfart, som i växande utsträckning kan väljas på individnivå av medvetna resenärer. Och att genom turism exportera tankesätt, exempel och inställning till hållbarhet från världen mest hållbara land, som Sverige framröstats till, är ett väldigt bra sätt att bidra till den generella omställning av världen som krävs för att möta klimatkrisen.

Det handlar alltså inte om att sluta resa. Det är utsläppen som måste minska.

Finns det några planer på att ändra i uppdraget?

Visit Sweden kan inte själva ändra i uppdraget som kommer från Näringsdepartementet. Så denna fråga måste ställas till dem.

Läs kritiken här.