Det som resenärer kan vända sig till turistkontor för att få – så som kartor, guider, biljetter, souvenirer och svar på frågor – ska på så vis vara lättare att hitta via sociala medier, OTA:er och sökmotorer.
Innehållet ska produceras för bland annat Visit Scotlands hemsida, YouTube-kanal, TikTok- och Instagramkonton. Det rör sig om videor av högre kvalitet, samarbeten med content creators och att uppmuntra mer användargenererat innehåll.
– Vår största möjlighet att ha störst inflytande över människor att resa till Skottland, stanna längre, spendera mer [pengar], [nå saker] utanför allfartsvägarna, är att förse besökare med information innan de kommer hit, säger Vicki Miller, Visit Scotlands Director of Marketing & Digital och påpekar att man lägger störst vikt vid att nå ut med budskap före ankomsten i landet.
– Vi måste helt enkelt fortsätta vara flexibla och anpassningsbara i takt med att kanalerna utvecklas.
Den digitala strategin är inte ny utan var lagd redan före pandemin, som i sin tur snabbade på övergången.
Det handlar även om hur Skottland använder skattemedel. Marc Crothall, vd på medlemsorganisationen Scottish Tourism Alliance, påpekar att även om det finns anslutna som är oroliga över nedstängningarna så kvarstår realiteten att allt färre resenärer de facto vänder sig till de skattefinansierade turistkontoren.
Fakta Visit Scotland
Visit Scotland är den nationella turistbyrån för Skottland. Det är en organisation som främjar turismen till Skottland genom marknadsföring och utveckling av turistnäringen. VisitScotland arbetar för att locka besökare från hela världen genom att marknadsföra Skottlands unika kultur, historia, natur och upplevelser. De tillhandahåller information och resurser för turister, inklusive webbplatser, broschyrer och evenemangsförsörjning. Genom sitt arbete bidrar VisitScotland till att öka medvetenheten om Skottland som en attraktiv destination för resenärer och att främja ekonomisk tillväxt inom turismsektorn.
Källa: Chat GPT