”Samtidigt stärkte TUI sin position som marknadsledare trots kraftigt bantad mediebudget”
Men trots att pandemin betytt nedstängning av länder och resmål visar en varumärkesmätning att flera resebolag klarat sig väl ur pandemikrisen som varumärken.
När konsumenterna får svara på vilka bolag de i första hand skulle välja för en resa eller ser som tänkbara ser de stora ut att ha stärkts under de för bolagen dystra åren.
Med resestoppet efter covidutbrottet ströp researrangörerna också medieinvesteringarna – läs: köpte reklam.
Men reslusten dämpades inte av ansiktsmasker, inreserestriktioner eller köer till vaccination. Tvärtom.
Under 2020 var TUI och Apollo de stora vinnarna medan Ving backade.
Men med kraftiga investeringar i varumärket återhämtade sig det Stordalen-ägda bolaget under fjolåret.
Samtidigt stärkte TUI sin position som marknadsledare trots kraftigt bantad mediebudget.
Med undantag av Ving har bolagen valt att ligga på en betydligt lägre investeringsnivå för marknadsföring jämfört med innan pandemin. Mindre aktörer är de stora förlorarna och det är marknadens större spelare som blivit mer tänkbara.
Resesajterna har generellt haft det tufft, men de stora researrangörerna tycks ha överlevt väl i minnet även hos konsumenter som gjort de mest avancerade resorna till närmaste köpcenter.
Varumärke | Index 2019 | Index 2020 | Index 2021 | Diff 2019-2021% |
TUI | 76 | 82 | 87 | 14% |
Ving | 77 | 76 | 82 | 6% |
Flygresor.se | 57 | 55 | 58 | 2% |
Apollo | 54 | 57 | 58 | 7% |
Momondo | 44 | 43 | 44 | 0% |
Ticket | 39 | 41 | 41 | 5% |
Expedia | 23 | 19 | 20 | −13% |
Reseguiden | 14 | 14 | 12 | −14% |
Mr. jet | 11 | 11 | 11 | 3% |
Travellink | 10 | 9 | 10 | 0% |
Airtours* | 0 | 10 | 10 | 3% |
Sembo | 10 | 9 | 8 | −20% |
Seat24 | 9 | 9 | 8 | −11% |