Grattis Lisa Rönnberg, årets marknadschef i reseindustrin enligt affärstidningen Resumé. Varför vann du och TUI?
Vi har under lång tid arbetat under stor stress på grund av pandemin. Jag tänker att det finns två sätt att reagera: Man tappar lusten, självförtroendet och hoppet om framtiden. Eller så bestämmer man sig för att det här ska vi som team klara tillsammans, vi ska gå segrande ur den här tuffa situationen vi befinner oss i.
Vi gjorde det sistnämnda. Det som från början sågs som ett oöverstigligt problem svetsade oss samman. Vi gick från nio till fem till 24/7 och fortsatt med störst fokus på kunden. Det är därför vi vann.
Det är en sak att synas och annan sak att sälja. Hur ska ni kapitalisera på er framgång?
Trots hittills mycket lägre resande och därmed inkomster till TUI, har vi visat att vi som företag står starkt och kan ta oss över extremt höga hinder. Vi har vässat vår produkt och vår service och har därmed ett bättre erbjudande till marknaden, det bästa enligt vår mening. På den marknad vi befinner oss på, har konsumenten ganska enkelt att jämföra produkter. Det kommer vi att tjäna på.
TUI slåss med Ving. Du har jobbat på båda ställena. Hur var det att gå över till värsta rivalen?
Det var jobbigt när jag tog beslutet, eftersom Ving är ett mycket bra företag, bra arbetsplats att jobba på och trevliga kollegor men jag ville vidare helt enkelt. Sedan hade vår VD på Ving, Eivor Andersson gått till TUI och henne ville jag fortsätta jobba med. Jag skulle säga att jag var rätt vågad när jag tog beslutet. Men så hade jag ju ett fantastiskt uppdrag framför mig, att få vara med och driva namnbytet och planera och jobba för att byta varumärket Fritidsresor till TUI.
Tre meningar som summerar din karriär fram till detta pris?
Stöttande familj, jävlaranamma och tur.
Dina tre viktigaste nyckeltal?
Kundnöjdhet, brand awareness och load factor.
Varför ska man åka med TUI när man kan åka billigare på egen hand?
Det är inte så. Med samma genomgående kvalitet på en resa med oss inklusive bokning, resa, boende och service är vi det billigaste alternativet. Det gäller även Ving och övriga i branschen. Att vara nummer ett i kombinationen produkt/kvalitet är hela vår affärsidé!
Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?
Flera gånger om dagen. För att bli inspirerad av var jag ska åka härnäst.
För några veckor sedan var kunderna arga på er. Vad hände?
Att återstarta verksamheten efter pandemin är inte lätt för någon, för oss handlar det om att göra allt vi kan för att våra kunder ska komma iväg på semester. Tyvärr var vi tvungna att göra ändringar som påverkade många av våra kunder för att få det att hända. Samtidigt var det en utmaning för oss att möta alla de frågor vi fick från kunderna.
Hur är det nu?
Massor av glada kunder har kommit iväg på sin semester och i morgon lördag lyfter första flyget från Arlanda mot Thailand.
Vi har jobbar hårt och gjort ett fantastiskt arbete för att besvara våra kunder och nyanställt en massa nya medarbetare för att fortsatt leverera en service i världsklass.
Berätta om läget just nu i reseindustrin i Sverige?
Optimistiskt men fortsatt utmanande.
Reseindustrins största utmaning?
Pandemin.
Lisa Rönnberg. TUI har över 150 flygplan i Europa.
Namn: Lisa Rönnberg
Titel: Marknadschef
Familj: Stor
Bor: Nacka
Senaste resa: Frankrike
Din favorit-KPI: NPS
Favorithotell: Robinson Club Khao Lak
Flygbolag som jag åker helst med: TUI
Favoritdestination: Khao Lak, Thailand
Min drömresa: Har länge drömt om att få åka och spela golf i Skottland
Detta vet vi inte om dig: Flugit Concorde mellan London-New York.