Den 1 september 2022 trädde lagen om ett moderniserat konsumentskydd i kraft. Den säger bland annat att den som vill annonsera om en rabatt också måste ange produktens lägsta pris de senaste 30 dagarna.
Syftet är att motverka att företag höjer priserna dagarna före en kampanj, till exempel inför Black Friday, eller på andra sätt manipulerar rabatter för att en prissänkning ska framstå som större än den i själva verket är.
Bakgrunden är en EU-lag som vill modernisera konsumentskyddet med hänsyn till digitaliseringen, avskräcka från lagbrott genom höjda sanktionsavgifter och skapa en mer enhetlig tillämpning av konsumentreglerna inom EU.
I höstas inledde Konsumentverket en granskning av hur lagen tillämpades av drygt 100 företag och 1 700 produkter. Bland dem reseföretag. Det visade sig att sju av tio inte följde lagen. Därför beslöt Konsumentverket före jul att inleda tillsynsärenden i 70 fall, däribland fem stora researrangörer.
– Handeln har haft över ett år på sig för att anpassa sin marknadsföring till den nya bestämmelsen, men trots det så är det så få företag som sköter detta. Det är bedrövligt, säger Johan Ohlsson, enhetschef.
En paketresa är en komplex produkt med priser som varierar beroende på avresedag, avreseort, vilket flyg man bokar, rumstyp eller tillval av tjänster.
En paketresa är alltså inte en produkt, utan hundratals olika produkter som varieras av tusentals kunder varje månad. Det ger miljontals teoretiskt möjliga lägsta 30-dagarspris. Därför har alla andra EU-länder undantagit paketresor från prisinformationslagens krav på att visa lägsta pris.
SRF:s vd Didrik von Seth har fortlöpande dialog med Konsumentverket för att hitta en lösning på problemet:
– Vi vill att paketresor exkluderas på samma sätt som i andra länder. Men vi vill ändå kunna vara med och konkurrera om konsumenternas plånböcker. Därför söker vi efter riktlinjer i dialog med Konsumentverket.