Det är Issam Kazim, vd för Dubai Tourism, som berättar om den nya inriktningen under resekonferensen Skift Global Forum 2024 som hölls i New York City den 17–19 september.
Enligt Kazim kommer turistorganisationen framöver att använda sig mindre av kändiskampanjer och berömda landmärken. I linje med återkommande trendrapporter och undersökningar som vittnar om resenärers ständigt växande intresse för autentiska upplevelser, är det just en mer autentisk turismupplevelse man vill erbjuda.
– [I början] behövde vi skapa tillräckligt med skrällar för att få uppmärksamhet, vi behövde landmärkesprojekt, sjustjärniga hotell, öar. Det var framgångsrikt för att dra folk till staden, men det började få folk att känna att Dubai bara handlade om nya byggnader och lyxturism, menar Issam Kazim.
Här, säger han, har man missat att föra ett samtal om Dubais invånare. Något som man enligt Issam Kazim först upptäckt efter att man börjat föra sådana samtal.
– Om vi kastar ljus på [stadens] invånare blir Dubais erbjudande ett annat och får en själ.
– Folk brukade säga att Dubai är vackert men saknar själ. Nu talar staden till folk, vi har sett det efter covid-19-pandemin. Vi skapade en ”varm” drivkraft och folk fokuserade på Dubai av alla de rätta anledningarna.
Efter att i åratal ha nyttjat globala kändisars stjärnglans säger Issam Kazim att emiratet nu prioriterar ”autentiska” kändissamarbeten. Snarare än att förlita sig på celebriteter och söka efter dito som aldrig besökt Dubai, fokuserar man sig nu på kända personer som ”verkligen kan visa upp en organisk upplevelse” och ”verkligen älskar och ofta besöker Dubai”.
Men det handlar ännu mer om att samarbeta med ”riktiga människor”, Dubais faktiska invånare, och på så vis lyfta fram stadens dolda pärlor.
– De senaste åren har vi nyttjat kändisar och influencers för att uppmärksamma vad som händer i Dubai. Nu går vi från det, och använder riktiga människor och riktiga familjer för att föra ett samtal om varför Dubai är hemma för dem.
– Vi har en konst- och kulturscen som hyllar landets variation. Mycket folk kände till skyskraporna, men inte kulturdistrikten. De här kulturkvarteren var mindre kända, men går att njuta av med lägre budget.
– Att riva ner hinder är nyckeln till att förändra uppfattningar. Även om Dubai är känt för lyx ändrar vi på det; Dubai kan erbjuda prisöverkomlig lyx.