”Världen har gått vidare och det har Richard Branson också”
Richard Branson sagt att han nästan säkert inte längre kommer att ”bära runt på tjejer”, vilket antyder ett slut på en länge etablerad fixering i flygbolaget.
Branson, säger han fortfarande är fysiskt kapabel att ”plocka upp damer” – traditionellt längs vingen av en landad Virgin jumbojet – men att ”tiderna har gått vidare”, skriver The Guardian
När Virgin landade i Tampa, Florida, i torsdags för att marknadsföra den första direkta servicen från Heathrow, åkte han ensam jetski över bukten och erkände för åskådare att han en gång skulle ha haft någon bakom sig.
I ett av sina mest tabloidvänliga reklamjippon 2005 bar Branson en baddräktsklädd Pamela Anderson på vingen av en Virgin-jumbo på New Yorks JFK-flygplats.
2009 bar han den brittiska supermodellen Kate Moss, i samma utstyrsel på en vinge.
Virgin har gjort en rad policyändringar de senaste åren, inklusive att häva kraven på att kvinnlig kabinpersonal ska bära smink, tillåta besättningen att ha synliga tatueringar och att personal kan bära vilken Virgin-uniform de vill, oavsett kön .
Virgin Atlantic sa att minst två icke-binära i personalen nu väljer att bära den vinröda byxdressen i stället för den traditionell röda kjol och jacka. Enligt de har ansökningarna om anställning skjutit i höjden sedan kampanjerna för att främja Virgin som en inkluderande arbetsplats.
De pinup-flickor som var målade på flygplanen när Branson grundade flygbolaget 1984 har också ersatts av fullt klädda galjonsfigurer sedan som Billie Holliday på det nya Airbus A330neo-planet som flyger Tampa-rutten.
Branson säger att han fortfarande ser flygbolaget som en ”dotter”, och tillade: ”Hon växer till ett underbart, mångsidigt, lyckligt företag. Människor kan vara som de känner sig bekväma, klä sig som de känner sig bekväma och de kan leverera till våra kunder mycket bättre.”
– Världen har gått vidare och det har Richard Branson också. Skulle jag bära runt på folk? Det är inte min stil. Men vi vet alla att världen har förändrats. Han fick uppmärksamhet, han sålde biljetter och fick alla att skratta – och det finns olika sätt att göra det på i dag, sa Virgin Atlantics vd, Shai Weiss.