Några ord om 2020?
Michael Kapil, marknadschef Ticket: Det kan bara bli bättre.
Claes Pellvik, Head of Advertising & Campaign Ving: Vill helst lägga året bakom mig.
Annica Smith, Nordisk Marknadschef Apollo: Tufft men väldigt lärorikt.
Lisa Rönnberg, marknadschef TUI Nordic: Det gångna året har arbetet med kommunikation och marknadsföring gått på högvarv då behovet av information och dialog varit större än någonsin. Allt från hemtagning av drygt 30.000 kunder ute i världen och inställda resor till information kring trygghet och säkerhet på destinationerna, samt att vi hade modet att våga inspirera våra kunder till att drömma om resor igen. Vi brukar säga att vi är som bäst när vi befinner oss i en kris. Det har vi ännu en gång visat, den här nomineringen är ett resultat av att alla olika delar av bolaget kommit samman på ett fantastiskt sätt och jobbat hårt för att hantera den här tuffa tiden på bästa sätt. Jag tror att vi som bolag kommer att se tillbaka på det här året med stolthet.
Per Christiansen, Vice President EMEA Marketing & Momondo: 2020 har varit ett utmanande år för alla och speciellt för reseindustrin. Pandemin har lett till dödsfall, konkurser och många förlorade jobb. Men vi kommer komma ur det och det kommer göra oss starkare. Vi kommer ha ett helt nytt sätt att tänka.
Vad är ditt marknadsföringsmål 2021?
Michael Kapil, marknadschef Ticket: Att lyfta fram Ticket som det trygga valet, med bäst service och lokal närvaro, och öka vår marknadsandel precis som vi gjort efter alla tidigare kriser.
Claes Pellvik, Head of Advertising & Campaign Ving: Att öka kännedomen ännu mer om Vings stora produktbredd, som tex inom sport, träning och hälsa. Vidare att visa på alla dom fördelar med att boka en paketresa, som ex.vis vårt arbete inom säkert resande och generösa av och återbetalningsregler.
Annica Smith, Nordisk Marknadschef Apollo: Att lyckas finnas där med rätt budskap i rätt tid när kunderna är redo att inspireras, planera och beställa sin nästa resa.
Lisa Rönnberg, marknadschef TUI Nordic: Vårt mål är att fortsätta med vår varumärkesbyggande kommunikation – att skapa förtroende och trygghet för TUI men också att väcka reslust kopplat till våra produkter. Som världens största resebolag har vi flera konkurrensfördelar som vi behöver förmedla. Att svara på frågan: varför ska man välja TUI? Men det blir också fortsatt mycket viktigt att fortsätta att ha en dialog med våra kunder, främst genom våra egna kanaler men också via alla de data-drivna insikter vi har tillgång till. Och eftersom vi är ett utpräglat digitalt bolag gäller det, när kunderna är i bokningsläge igen, att ta till vara all den data och kunskap vi har för att leverera rätt erbjudande till rätt person.
Per Christiansen, Vice President EMEA Marketing & Momondo: 2020 har visat oss att allting kan förändras och det kan göra det fort. Vi behöver därför vara reda att anpassa oss. 2021 kommer se likadant ut, därför kommer vi följa marknaden noggrant och hjälpa våra resenärer på vägen. Vi kommer också locka ännu fler att använda Momondo.
Ge en ny marknadsförare i reseindustrin ett gott råd.
Michael Kapil, marknadschef Ticket: Om du är en ung stockholmare, kom ihåg att du själv inte är representativ för genomsnittskunden.
Claes Pellvik, Head of Advertising & Campaign Ving: Skapa ett dynamiskt och kundfokuserat team av människor som är lite smartare än vad du själv är.
Annica Smith, Nordisk Marknadschef Apollo: Att vara lyhörd och redo att följa hur branschen ständigt utvecklas, speciellt nu för att hänga med i vad som händer med resebeteendet med 2020 i backspegeln.
Lisa Rönnberg, marknadschef TUI Nordic: Först grattis till att få jobba med en fantastisk produkt som inspirerar, engagerar och skapar känslor! Viktigt att förstå produkten och vad kunderna vill ha och tycker, så ut och res och upplev produkten på riktigt och prata med kunder och kollegor på hotellen, flyget och destinationerna.
Per Christiansen, Vice President EMEA Marketing & Momondo: Det är svårt att ge andra ledande företag inom marknadsföring goda råd. Men att fortsätta vara fokuserad, flexibel, samarbetsvillig och alltid se till användarens bästa fungerar för oss. Vi hade inte varit här utan våra resenärer.
Vad gör dig till en av Sveriges bästa marknadschefer i reseindustrin?
Michael Kapil, marknadschef Ticket: Det måste vara att det finns ganska få marknadschefer i reseindustrin i Sverige.
Claes Pellvik, Head of Advertising & Campaign Ving: Jag är bara en symbol för Vings och Nordic Leisure Travel Groups samlade kompetens inom kommunikation.
Annica Smith, Nordisk Marknadschef Apollo: Jag och mitt team har möjlighet att arbeta med ett starkt varumärke som står för riktigt fina attribut och produkter. Dessutom har jag fantastiska kollegor inom hela bolaget omkring mig som gör nästan alla dagar på jobbet riktigt roliga och på så vis kan vi som varumärke ständigt utvecklas för att bli lite bättre.
Lisa Rönnberg, marknadschef TUI Nordic: Jag vet egentligen inte om jag tycker att namnet i sig ger rättvisa åt vad det är som egentligen belönas. För det handlar inte om mig och mitt arbete utan om hur vi har arbetat tillsammans under året. I år mer än någonsin har vi kommit ihop, inte bara marknadsavdelningen utan hela bolaget har vågat agera och prata om resor mitt i Coronakrisen. Att vi vågat kommunicera, varit modiga och fortsatt satt kunden främst skulle jag säga är anledningen till varför vi finns med bland de nominerade.
Per Christiansen, Vice President EMEA Marketing & Momondo: Vi fortsätter att se pandemins utmaningar som nödvändiga anpassningar för marknaden. Detta gäller våra prioriteringar strategi och fokus. Vi har förändrat och förstärkt våra redan existerande tillvägagångssätt utefter de nya omständigheterna. Vi fokuserar på att hjälpa resenärer utefter de senaste uppdateringarna av Covid. Vi får ut reseinformation direkt och hjälper resenärer hem. Men vi finns också där för de som vill resa när restriktionerna lättar och gör det möjligt. Vi har haft vårt största fokus på inrikes resor samt att hjälpa resenärer att hitta resor, boende och aktiviteter inom Sverige. Detta har gjorts genom ett samarbete med Dagens Nyheter och Visit Sweden.
Vi har fått Travel News Wilhelmina Skogh-pris 2019 och 2020 fick vi pris för den bästa resesajten inom kategorin metasök i Sverige. Metasök kategorin fortsatte vi att utveckla under 2020 och vi har nu lyckats göra våra resor ännu mer flexibla. Exempelvis kan man söka efter flyg utan kostnader för ändringar i bokningen samt hotell och biluthyrning utan avbokningskostnader. Ett annat stort steg har varit att ta ytterligare initiativ för hållbarheten. Vi har introducerat filter där man kan välja resa utefter koldioxidutsläpp. Miljövänliga tåg och bussar har också lagts till som resealternativ. Om man till exempel letar efter en resa från Stockholm till Göteborg idag så kommer vi visa upp de billigaste flyget, men också bussar och tåg. På det sättet kan våra användare se vilket alternativ som släpper ut minst koldioxid och därmed kunna välja det miljövänligaste alternativet, om de så vill.