“Related är en nordisk fullservicebyrå som sedan 2003 har specialiserat sig på marknadsföring av utländska turism- och livsstilsvarumärken på den nordiska marknaden”
– Självklart är det en stor dag! Jag är verkligen stolt över Related, och särskilt de senaste 10 åren har varit väldigt roliga. Det har blivit bättre och bättre för varje år! Jag är också superstolt över att många av de nuvarande medarbetarna har varit med oss i många år, vissa i nästan 10 år.
Vad är Related, som inte alla känner till trots många år i resebranschen?
– Related är en nordisk fullservicebyrå som sedan 2003 har specialiserat sig på marknadsföring av utländska turism- och livsstilsvarumärken på den nordiska marknaden. Vi hanterar PR, kommunikation och representation för internationella resedestinationer på den danska, svenska, norska och finska marknaden. Related har kontor i Århus och Stockholm och är medlem i det internationella byrånätverket Travel Marketing Collective som skapats av MMGY Global.
Hur började det?
– År 2003 tog Related sina första steg som en PR-byrå specialiserad på IT-branschen under namnet Ncom Publications. Idag är vi specialiserade på att representera och marknadsföra utländska varumärken – särskilt inom turism och livsstil – på de danska, svenska, norska och finska marknaderna.
Och så hände det här på vägen som var kul:
– Efter många år av brist på mer grundläggande kartläggning av preferenser och mönster vid resor lanserade vi 2014 vår egen plattform för marknadsanalys. Den blev senare den globala plattformen Travellyze, som nu omfattar 13 länder. Plattformen är nu såld, men vi har kvar rättigheterna till den nordiska marknaden. Vi har nu ytterligare ökat vårt fokus på insikter och data.
”Reseindustrins största utmaning: det är svårt att hitta tid för produktutveckling”
Hur kommer ni att fira?
– Vi firar jubileet med två fester för researrangörer, journalister och influencers på takterrassen på Stockholmskontoret i juni och augusti. De anställdas firande får vänta till september, då Relateds Aarhus-kontor flyttar in i ett nyrenoverat 350 m2 stort kontor precis vid floden.
Bästa kund:
– Vi har turen att ha många olika kunder inom både turism och livsstil. Det är alltid roligast att arbeta med dem som låter oss vara kreativa och delar vår filosofi att insikt och innovation är förutsättningen för alla bra kampanjer, evenemang eller pressaktiviteter.
Det här gick inte så bra…
– Under 2014 gjorde vi ett redovisningsmisstag som tvingade oss att skära ner och hålla hårt i pengarna under ett år. Det var inget roligt år, men det vässade organisationen och i efterhand har det varit en viktig del av resan till där vi är idag.
Vad är bolagets viktigaste nyckeltal (KPI), gärna med en motivering?
– Vi arbetar inte med finansiella nyckeltal. Våra viktigaste nyckeltal är vår medarbetar- och kundnöjdhet. Om de två parametrarna är på plats så kommer allt annat att sköta sig självt.
Resebranschens största utmaning?
– Den största utmaningen just nu är att branschen inte har använt corona-tiden tillräckligt bra för att uppdatera, utveckla och uppgradera sina produkter. Det gäller både hotell och upplevelser. Det är så mycket press på branschen just nu att det är svårt att hitta tid för produktutveckling. Och turisternas preferenser har förändrats under de senaste åren, särskilt inom områden som hållbarhet. Och så finns det naturligtvis en stor utmaning just nu med flygpriserna, som är mycket högre än de brukade vara.
Namn: Henrik Koch
Titel: VD och ägare, Related
Familj: Fru och tre barn
Bor: Ry – förort till Århus
Senaste resa: Kryssning med Havila Kystruten längs de norska fjordarna
Favorit-KPI:er: Medarbetar- och kundnöjdhet. Om dessa två parametrar är på plats kommer allt annat att sköta sig självt.
Favorithotell: Ett tält under bar himmel.
Favoritfärjerederi: Havila Kystruten, även om det är mer av en kryssningsupplevelse än ett färjerederi.
Favoritkryssningsrederi: Celebrity Cruises, som har allt man kan önska sig av ett kvalitetshotell – fast till havs.
Favoritapp för resor: Mofibo, så att jag kan lyssna på ljudböcker. Jag lyssnar ofta på biografier. Lyssnar också på podcasts om strategier och resor.
Flygbolag jag helst reser med: Alla flygbolag med en Premium-produkt.
Favoritdestination: Island – har bara varit där på korta besök men skulle vilja utforska landet mycket mer. Det ligger så nära Danmark och är ändå så helt annorlunda till sin natur.
Min drömresa: Att resa som en backpacker med en ryggsäck och utan planer och mål – som när jag var ung.
Det här vet vi inte om dig: Jag tar alltid en selfie och skickar den till mina barn innan jag går ombord på ett flyg.