Annons:

”På F&B eftersträvar vi alltid kommunikation i världsklass”

Ann Spennare-Bengtsson är projektledare på Forsman Bodenfors som är Visit Swedens nya reklambyrå. Här berättar Ann som sin arbetsgivare som är en blandning av en spårvagn i motvind en regnig tisdag i november längs med Avenyn i Göteborg och en varm, solig uteplats en försommarkväll vid Hötorget i Stockholm.

Grattis Ann Spennare-Bengtsson projektledare på Forsman Bodenfors, ni är Visit Swedens nya huvudbyrå. Varför valde ledde den offentliga upphandlingen fram till er?
– Den frågan är det nog bättre att Visit Sweden svarar på.

Vad är Forsman Bodenfors, svara gärna som om du var på ett cocktail-party?

– En blandning av en spårvagn i motvind en regnig tisdag i november längs med Avenyn i Göteborg och en varm, solig uteplats en försommarkväll vid Hötorget i Stockholm. Sedan kan du addera några delar New York, Singapore, Shanghai, Toronto och Montreal för lite internationell touch. Det mer seriösa svaret är att vi är ett globalt kreativt kollektiv med kontor i ovan städer.

Ni ska samsas med två konkurrenter INGO och Åkestam Holst när det gäller Visit Sweden. Hur ska ni hålla sams?
– Jag visste inte att vi var osams. Vi är vana vid att hantera den typen av ramavtal som Visit Sweden valt där vi vunnit upphandlingen och därigenom är preferred byråpartner som strategisk kommunikationsbyrå. Därutöver kommer vi att samarbeta med såväl våra kollegor på varumärkesbyrån Happy F&B som med övriga som vunnit upphandlingen och det ser vi väldigt mycket fram emot.

Tre kockar för att göra en reklamsoppa plus ett gäng andra byråer i processen, vem sköter final touch?
– Det sköter vi tillsammans med kund naturligtvis.

Vad tar ni för en reklambyråtimme egentligen?
– Det beror helt på vilken typ av uppdrag det rör sig om och vilka typer av kompetenser det är som efterfrågas.

Och hur många kommer ni minst att sälja på ett år enligt avtalet?
– Det är i dagsläget inte fastställt.

Visit Sweden har ett brett uppdrag som ni ska hjälpa till med. Går det att sammanfatta i tre meningar?
– Att genom kreativa och innovativa kommunikationslösningar driva stor efterfrågan till Sverige som hållbart resmål.

Resereklam är ofta generisk, kommer det att bli ändring på detta?
– Det vet jag inte om jag håller med om. Men den senaste kampanjen vi tog fram tillsammans med Visit Sweden, Sweden on Airbnb, tyckte i alla fall inte vi var speciellt generisk.

Å andra sidan så fick Thompson Travels regnkampanj Guldägg, men funkade inte alls enligt kunden. Bättre safe and sorry eller?
– Det finns väl egentligen inget kort bra svar på den frågan men givetvis är det viktigt att säkerställa att den kampanj man tar fram har den effekt man önskar. På F&B eftersträvar vi alltid kommunikation i världsklass utifrån de mål vi tillsammans med kund sätter upp. Dessutom finns det mängder av forskning och studier som bevisar korrelationen mellan kreativ reklam och affärsvärden.

Vilka KPI kommer Forsman Bodenfors att mätas mot?
– Samarbetet har precis börjat så det är en diskussion vi ser fram emot att ha med gänget på Visit Sweden.

Vad är Visit Swedens viktigaste KPI:er?
– Se ovan.

Namn: Ann Spennare Bengtsson
Titel: Projektledare
Familj: Gift
Bor: Göteborg
Senaste resa: Luleå i somras
Favorithotell: Beror på vad jag ska göra, allt från vandrarhem till hotell mitt i city
Favoritfärjebolag: Som göteborgare bör man väl svara Stena Line?
Favoritreseapp: SJ:s eller Västtrafik To Go
Flygbolag som jag åker helst med: Åker helst tåg, men på sista tiden har det varit skralt med resandet av förklarliga skäl
Favoritdestination: Bohuslän
Min drömresa: Till fjälls
Detta vet vi inte om dig: Har spelat handboll och kollar idag på onödigt många matcher.

Kommentarer är stängda.