Annons:

Premium

Olika tolkningar av rabatt på resor

Researrangörerna är ense om att den nya ”rabattlagen” är usel. Men de gör olika tolkningar av den. ”Då snedvrids konkurrensen”, säger Vings kommunikationschef Claes Pellvik. Av: Leif Holmkvist.

Prisinformationslagen förbjuder rabatterbjudanden om inte samtidigt lägsta pris på produkten de senaste 30 dagarna visas, vilket Travel News berättat om här.

Sedan Konsumentverket nyligen inlett tillsynsärende mot de största arrangörerna med hot om rättsliga åtgärder har bolagen resonerat och agerat lite olika:

– Konsumentverket gör säkert ett bra arbete, säger Claes Pellvik, men det finns en miljon kombinationer av priser på en paketresa.

– Vi har ändå hörsammat deras synpunkter och tagit bort prissänkningar i procent på våra erbjudanden. I de övriga nordiska länder har vi kvar rabattsatserna, eftersom Sverige är det enda land i EU som inlemmat paketresor i regelverket.

Claes Pellvik anser att förbudet borde tillämpas av alla om inte konkurrensen ska snedvridas:

– Vid egenpaketering kan flygbolag och hotellbokningssajter ha mängder av rabatterbjudanden. Och det var bara de ledande arrangörerna som fick tillsynsbrev från Konsumentverket. De mindre har såvitt jag vet inte gjort något alls. Vi måste spela på lika villkor.

Airtours tog bort rabatterbjudandet från sina sajter och annonser den 10 januari. Rabatterna finns kvar, men kunden kan inte se dem.

”Vi tar Konsumentverkets oro och krav på att branschen är transparant gentemot konsumenter på allvar. Rabatter är ett viktigt incitament för hela branschen och för kunderna och detta påverkar oss och inte minst nu under perioden januari och februari när många konsumenter tittar på sommarresor och jämför olika aktörer. Det viktiga är att spelreglerna är samma för hela branschen”, skriver vd Stefan Chatzopoulos i ett mejl till Travel News.

TUI annonserar nu om ”prisfest” och har kvar sina överstrukna priser och röda erbjudanden.

– Vi tittar på referensfall och försöker att agera rätt utifrån hur vi tolkar regelverket, säger kommunikationschefen Adam Györki. Vi har ju inget att vinna på att göra fel. Men att sälja en paketresa, där vi är med kunden hela resan, kan ju inte jämföras med att sälja en jacka som satts ner från 5 000 till 3 000 kronor.

Han påpekar också problemen med att ha olika lagar i länderna där en transnationell koncern arbetar:

– Våra tekniska system går över gränserna. Det vore bra om man hade harmoniserade regler inom hela EU.

Apollo har samma typ av erbjudanden som TUI med röda erbjudanden och överstrukna högre priser. Pressansvariga Martina Krantz är kort i kommentaren:

– Det är viktigt att prisinformationslagen följs och vi anser att vi gör det. Det är ett pågående tillsynsärende där vi besvarat Konsumentverkets skrivelse. Nu inväntar vi deras ställningstagande till vårt svar.