”I strategin lyfts ett fokus på säkerhet, renlighet, allmän infrastruktur, hållbarhet och uppdaterade detaljplanebestämmelser”
Pattaya är långt ifrån först med att vilja förfina sitt allmänna varumärke – och därmed cementera en annan typ av turism. Inte minst spanska resmål har de senaste årtiondena framgångsrikt lyckats omvandla föreställningar; Mallorca har gått från att vara en ö för billiga fylle- och grisfester, till en bohemchic destination med boutiquehotell och Michelinkrogar.
I Pattaya är det främst de utbredda associationerna till hysteriskt nattliv, sexturism och kriminalitet som de lokala myndigheterna vill distansera staden från. För att i stället profilera sig som ett familjevänligt kustresmål. Samt som Thailands första kasinostad, då landet tycks på god väg att legalisera kasinon som en del i sin strategi för att stimulera turistsektorn och locka betydande utländska investeringar.
Målet är att vid årsskiftet ha lyckats locka 25 miljoner besökare till Pattaya under 2024, vilket är två miljoner fler än i fjol.
Ett förslag på hur det ska gå till har nyligen lämnats till Thailands turistminister Sermsak Pongpanit. Det innehåller en strategi för hur Pattayas infrastruktur kan förändras och förbättras för att attrahera investerare, familjer och andra turister. Strategin baseras i sin tur på undersökningar och insikter från Thailands fem nyckelmarknader: Kina, Sydkorea, Indien, Ryssland och Tyskland.
I strategin lyfts ett fokus på säkerhet, renlighet, allmän infrastruktur, hållbarhet och uppdaterade detaljplanebestämmelser. Man rider även en del på trenden med upplevelseresor, bland kommande evenemang finns allt från Pattaya Marathon till Amazing Music Festival.
Att Pattaya har ett seglivat rykte som syndernas stad menar man delvis beror på att thailändska medier framhåller en falsk bild, delvis på att människor som inte besökt Pattaya på många år har föråldrade intryck. En viktig pusselbit för att förändra detta är därför att locka regelbundna besökare, representanter från utländska resebyråer och andra med inflytande, så som resejournalister och influencers.