”80 procent av de 500 tillfrågade utländska turisterna uppger att de vill uppleva Frankrike efter att ha sett landet i en tv-serie eller film”
Att resa i populärkulturens fotspår är inget nytt fenomen. Men i takt med hur konsumtionen av inspelat material exploderat och fortsätter öka, ökar även trenden – och den hyllade HBO-serien The White Lotus brukar pekas ut som den aktuella juvelen i tv-turism-kronan.
När Frankrikes nationella centrum för film och animerade bilder – Centre national du cinéma et de l’image animée (CNC), som är en myndighet under det franska kulturdepartementet – i slutet av förra veckan släppte en ny undersökning talar den samma språk.
Cirka 80 procent av de 500 tillfrågade utländska turisterna uppger att de vill uppleva Frankrike efter att ha sett landet i en tv-serie eller film som spelats in i där. Det är en ökning på 6 procent jämfört med motsvarande CNC-undersökning från 2022.
CNC:s syfte med undersökningen är att analysera i vilken utsträckning exponering för medier som spelats in i Frankrike påverkar hur turister gör sina resplaner.
Enligt de färska siffrorna har en särskild tv-serie eller film influerat en av tio utländska turister att resa till just Frankrike. Två Netflix-serier är mest pådrivande: 50 procent uppgav Lupin som inspirationskälla till sin Frankrikeresa, 44 procent uppgav Emily in Paris.