Annons:

EU:s konsumentnätverk sågar flygbolagens hållbarhetskommunikation

Europeiska flygbolag använder sig av vilseledande påståenden för att få flyget att framstå som mindre problematiskt för klimatet, enligt EU:s konsumentnätverk CPC som vill se åtgärder.

Förra året anmälde medlemmar i den europeiska konsumentorganisationen BEUC 17 flygbolag, däribland SAS, för ”greenwashing”.

CPC har utökat granskningen till 20 flygbolag, hos vilka man identifierat potentiellt vilseledande påståenden. Det handlar bland annat om felaktiga intryck av effekterna av klimatkompensation, nettonollmål som inte går att verifiera samt strösslande med termer som ”hållbar”, ”ansvarsfull” och andra underförstått gröna påståenden.

Resenärer ”förtjänar korrekta och vetenskapliga svar, inte vaga eller falska påståenden”, säger EU:s värderings- och öppenhetskommissionär Vera Jourová.

Bolagen uppmanas att inom 30 dagar se till att marknadsföringen inte strider mot EU:s konsumentlagstiftning. Annars kan CPC vidta åtgärder, inklusive sanktioner.

”Flyget är en av de branscher med störst utsläpp. Att just flygbolagen ägnar sig åt greenwashing är därför särskilt allvarligt. Nu utgår vi från att de gör som myndigheterna kräver och skärper sig”, säger Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter, en av organisationerna bakom anmälan.

Kommentarer är stängda.