– Vi vill passa på att tacka varmt för ditt långvariga engagemang och stöd, skriver man i ett pressmeddelande.
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar från 1 januari 2025 sitt tjänsteutbud med destinationsmarknadsföring i Tyskland och i Sverige. Denna satsning på turistsektorn är en följd av att Tyska Turistbyrån i Stockholm, en del av Tysklands centrala turistorganisation Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), efter över 70 år upphör med sin verksamhet i Sverige på grund av den tyska regeringens budgetnedskärningar.
Tysk-Svenska Handelskammaren vill nu på ett smidigt sätt fylla det tomrum som uppstår när Tyska Turistbyrån stängs. En bred palett av etablerade marknadsföringstjänster kommer på så vis även fortsättningsvis erbjudas offentliga turistorganisationer liksom privata företag inom hotell- och upplevelsesektorn. I marknadsföringsaktiviteterna för destinationer ingår ofta att bygga relationer med researrangörer, press och influencers, organisera studieresor samt planera och genomföra evenemang riktade till dessa målgrupper.
Ny projektledare för destinationsmarknadsföring på Tysk-Svenska Handelskammaren blir Iris Müller, som i över 25 år har ansvarat för Tyska Turistbyråns verksamhet i Sverige.
– Genom att ta över personalkapaciteten på Tyska Turistbyrån förser vi marknaden med erfaren expertis inom destinationsmarknadsföring och ger samtidigt handelskammaren tillgång till ett brett nätverk av aktörer inom turism, en sektor som står för cirka 10 procent av tjänstehandeln mellan Tyskland och Sverige, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren i ett pressmeddelande.