Annons:

Byråupphandlningen klar: De ska lyfta Visit Sweden

Forsman & Bodenfors, AKQA och Mindshare är tre av de fem byråer som vinner den offentliga byråupphandlingen för Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden. Upphandlingarna handlar om ramavtal för de kommande 2+2 åren. Den fjärde upphandlingen; Content och Produktionsbyrå pågår och beräknas vara klar i månadsskiftet januari-februari 2021, enligt ett pressmeddelande.

Under hösten har Visit Sweden, som är ett statligt ägt aktiebolag, genomfört en omfattande upphandlingsprocess. Målet är att knyta till sig byråer som är allra bäst lämpade att tillsammans med Visit Sweden lyfta Sverige som hållbart resmål och öka intresset för Sverige som turistland.

Upphandlingen omfattar sammanlagt sex byråer: tre inom uppdraget Strategisk Kommunikationsbyrå med en ”Preferred partner” samt två kompletterande byråer. Och därutöver en byrå per respektive uppdrag.

  • Strategisk Kommunikationsbyrå blir: Forsman & Bodenfors som Preferred partner, med Åkestam Holst som kompletterande byrå 1 och INGO som kompletterande byrå 2.
  • Digital byrå blir: AKQA.
  • Mediebyrå blir: Mindshare.
  • Content & Produktionsbyrå blir: upphandling pågår.

    Jenny E Kaiser Chief Officer Marketing Communications hos Visit Sweden.

”Sverige befinner sig som resten av världen i en ytterst utmanande period där besöksnäringen går på knäna, precis som nästan alla andra branscher. Vårt uppdrag har därför inte varit viktigare än nu vilket gör att vi behöver ha Sveriges bästa konsulter med oss för att bidra till att efterfrågan till det hållbara Sverige som resmål globalt och lokalt sett kommer igång igen så fort som de nyfikna upptäckarna kan, får och vill resa igen” säger Jenny E Kaiser Chief Officer Marketing Communications hos Visit Sweden i ett pressmeddelande.

”Vi är extremt glada över den imponerande respons som upphandlingen har fått då Sveriges bästa byråer varit med och vi har fått ta del av knivskarpa resonemang och angreppssätt som gjort beslutet svårt. Men då har vi haft ramverket för upphandlingen att förhålla oss till vilket gjort att vi till slut kunna landa i de byråer som vunnit tilldelningen” fortsätter Jenny.

Michael Persson Gripkow Chief Officer Brand & Strategic Relations hos Visit Sweden.

”De kommande åren blir utmanande för svensk besöksnäring och att då med denna laguppställning av utvalda byråer få ge förnyad långsiktig kraft till resmålet Sverige, såväl internationellt som i Sverige, känns mycket tryggt, avslutar Michael Persson Gripkow Chief Officer Brand & Strategic Relations hos Visit Sweden” i ett pressmeddelande.

En kommentar

  1. Jan C: Visit Sweden känns som en klubb för inbördes beundran, ledande tjänster från TUI/Fritidsresor med de spenderbyxor som kommer därifrån. Vart ska detta sluta...