Annons:

Årets marknadschef i reseindustrin: “Vi inspireras av data”

Förra veckan utsågs Per Christiansen på Momondo till årets marknadschef i reseindustrin. Här berättar han om framgångsreceptet: mixen mellan data och hjärta, sin senaste resa (Småland) och att alla på bolaget har DNA-testat sig. Testet visade att Per är 10 procent tysk.

Grattis till årets bästa marknadschef i kategorin resor i Resumés tävling förra veckan. 

Varför vann ni? 

Vi vann för att Momondo har lyckats hitta en balans mellan datainspirerad marknadsföring 

och varumärkesarbete. Det har gjort momondo till mer än en söktjänst. Vi visar värdet av att resa, nämligen människor som möts och bryter ner fördomar. Allt för att skapa en bättre värld för alla. Till detta har vi gått fram mest i Xtremes undersökning.

Vad är momondo för de som inte vet något om er?

Momondo är en resesök-maskin som samlar priser för flyg, hotell och hyrbilar.

Vem är du? 

Jag är en 43-årig man från Danmark som älskar marknadsföring, reklam, resor och det faktum att vi kan göra skillnad som företag och varumärke.

Ni är ett datadrivet företag, vilka beslut fattar du med magen? 

Många talar om datadriven marknadsföring, men vi pratar om att låta oss inspireras av data. På det här sättet använder vi alltid datainsikter och tolkar sedan det utifrån vår erfarenhet. Data är mer eller mindre en komponent i de flesta beslut vi tar. 

Google vill helst sälja alla reser i hela världen utan er och andra metasöksidor. Är de ett hot eller en tillgång? 

Vi håller alltid ett öga på våra konkurrenter, men hos momondo är vi mycket fokuserade på specifika och detaljerade sökningar och att skapa transparens – här tror vi att vi är långt före våra konkurrenter.

Nu har er ägare Booking börjat sälja flygbiljetter. Vad innebär det för er? 

Momondo drivs av KAYAK som ägs av Booking Holdings inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.com är precis som KAYAK ägda av Booking Holdings inc. Hur som helst kvarstår vårt mål att skapa öppenhet för konsumenter i ett inspirerande reseuniversum med ett känslomässigt och syftesdrivet varumärke som uppmuntrar människor till att resa och upptäcka världen. 

Reseindustrins största utmaning?

Att resa har alltid varit ett tillfälle att upptäcka nya kulturer och träffa nya människor och därmed bryta ner fördomar och föra oss närmare varandra. Men vi lever också i en tid där vi måste vara mer medvetna om att vi också har ett ansvar gentemot de platser vi besöker och hur vi reser. Med andra ord, vi måste resa ansvarsfullt.

Namn: Per Christiansen 

Titel: VP, EMEA Marketing 

Familj: Fru och två barn på 7 och 10 år

Ålder: 43

Bor: Rodovre, Danmark

Senaste resa: Berlin (Affärsresa) & Sverige (Semester)

Favorithotell: Hotel Matinez, Cannes

Favoritfärjebolag: Det billigaste

Favoritreseapp: momondo naturligtvis

Flygbolag som jag helst åker med: Det som har det lägsta priset och den kortaste restiden

Favoritdestination: Småland i Sverige

Min drömresa: Roadtrip i USA med min fru

Detta vet vi inte om dig: När vi gjorde DNA Journey så fick alla på momondo DNA-testa sig, och jag fick veta att jag inte var 100% dansk, men däremot 39 procent svensk, 36 procent norsk, 15 procent engelsk och 10 procent tysk. 

 

Kommentarer är stängda.