Annons:

Premium

Analys: Just nu pågår ett paradigmskifte inom lyxsegmentet

Lyxresemässan ILTM Cannes påbörjas med två osminkade inledningstal. Tre årtionden av relativ global fred och hyfsat välstånd är över – och den nya generationens resenärer söker djupare mening och personliga uttryck snarare än ägande och varor.

”De letar efter upplevelser och det finns inget bättre sätt att få den upplevelsen än lyxresor”

Den här veckan pågår ILTM Cannes, ofta beskrivet som resebranschens viktigaste mötesplats för aktörer inom lyxsegmentet. 

Det är under mässans inledningsanförande som både Tina Fordham, geopolitisk strateg och grundare av konsultföretaget Fordham Global Insight, och Aaron Lau, grundare av och vd för teknik- och varumärkesfirman Gusto Collective, talar om hur resebranschens lyxsegment står inför två särskilt stora utmaningar.

– Vi går in i en period som är mycket mer komplex ur ett ekonomiskt, finansiellt, socialt och politiskt perspektiv än vad vi någonsin har upplevt under vår livstid, säger Tina Fordham och hänvisar detta till konsekvenserna som kriget mellan Ryssland och Ukraina samt Israel och Hamas leder till. 

Hon nämner även det överhängande hotet som eskalerande spänningar mellan Kina och Taiwan innebär. Fordham påpekar att de senaste 30 åren knappast varit utan krig, men menar att den nuvarande vågen av instabilitet har potential att vara mer destruktiv än övriga samtida konflikter.

– Vi måste vara beredda på en längre period av geopolitiska störningar, säger Tina Fordham men är samtidigt noga med att förmedla hopp. 

I stället för att säga att det är en ”vändpunkt” kallar hon det en ”böjningspunkt”. En situation som fortfarande ha potential för olika facit. 

– Världen är fortfarande en fantastisk plats och människor vill komma ut och se den. Jag undrar hur många konsumenter som ser till att utnyttja möjligheten att uppleva saker innan fler konflikter uppstår liksom andra faktorer som kan begränsa rörligheten.

Aaron Lau å andra sidan använder starkare ord om en mindre skakande utmaning. Enligt Lau hänger lyxsegmentets framtid på en ”seismisk förändring” i konsumentdemografin. 

Enligt färska siffror från ett YouGov Global whitepaper anser yngre konsumenter i åldern 18 till 34, Gen-Z, att resor blivit viktigare efter pandemin. Men de har en helt annan relation till vad äldre generationer upplever som traditionella lyxidéer. 

Gen-Z:s relativa axelryckning inför särskilda varumärken och ägandet av fysiska varor innebär att reseföretag behöver anpassa sig till vad Lau beskriver som ”ett lyxparadigmskifte”. 

– Ny lyx, definierad av Gen-Z-konsumenter handlar om [djupare] mening och [personliga] uttryck. Det handlar om socialt kapital, men det handlar också om storytelling. De letar efter upplevelser och det finns inget bättre sätt att få den upplevelsen än lyxresor, menar Lau.

Källor: ILTM, Travel Weekly, Skift