Annons:

Premium

Lufthansas starka vapen mot lågprisbolagen: flygplatsavgifter

Lufthansa slår tillbaka mot konkurrerande lågprisbolag. Deras vapen: högre flygplatsavgifter och sämre slottider för konkurrenterna. Text: Janne Sundling

”Skärpta villkor för lågprisbolag har betytt att tyska flygmarknaden återhämtat sig långsammare än andra på kontinenten”

Lufthansa tar ett allt starkare grepp över de central flygplatserna i Berlin, Frankfurt och München och pressar lågprisbolagen.

I två decennier har lågprisflygbolagen Ryanair och EasyJet följt samma strategi i Tyskland som de har använt i hela Europa: de flyger från mindre flygplatser som Memmingen i Bayern och Lübeck vid Östersjökusten, och tog marknadsandelar med låga priser. Men med tiden har de expanderat till Berlin, Frankfurt och München, på Lufthansas hemmaplan.

Men de hamnar på defensiven när Lufthansa slår tillbaka. EasyJet lämnade rutten Frankfurt–Berlin 2020, och i år övergav Ryanair Frankfurt och sa att de skyhöga landnings- och terminalavgifterna på Tysklands största flygplats – som drivs av ett företag som delvis ägs av Lufthansa – gjorde den olönsam. 

Efter pandemin har Ryanairs platskapacitet i Tyskland minskat med nästan hälften, medan den i Italien har ökat 40 procent, enligt analysföretaget Cirium. 

EasyJet har minskat sin Berlin-baserade flotta med mer än två tredjedelar, till elva flygplan, medan man i Lissabon har lagt till nio jetplan från att inte ha funnits där.

”Marknaden är inrättad för att skydda Lufthansa, säger Dara Brady, Ryanairs marknadschef till Bloomberg”

Skärpta villkor för lågprisbolag har betytt att tyska flygmarknaden återhämtat sig långsammare än andra på kontinenten. Trafiken på vissa större marknader överstiger nu nivåerna före pandemi, men i Tyskland är den cirka 75 procent av vad den var 2019. 

Lufthansa har behållit kontrollen över mer än två tredjedelar av slotsen i Frankfurt och München – mycket mer än vad British Airways och Air France har på sina London- och Parisbaser. På inrikeslinjerna har Lufthansa och dess lågkostnadsbolag, Eurowings, nästan monopol. 

Jämförelsesidan Idealo säger att Lufthansa ökat sitt genomsnittliga biljettpris med 40 procent i sommar, mer än något annat större europeiskt flygbolag.

Efter att Lufthansa tog över det mesta av det som fanns kvar av lågprisbolaget Air Berlin 2018, drog Tysklands konkurrensmyndighet slutsatsen att flygbolaget hade använt sin dominerande ställning för att höja priserna. Men det hade inte befogenhet att granska ärendet och utdöma påföljder eftersom EasyJet också plockade in några delar av Air Berlins undergång, som sedan dess har lagts ned. 

– Marknaden är inrättad för att skydda Lufthansa, säger Dara Brady, Ryanairs marknadschef till Bloomberg. 

I princip ska EU vara öppet för alla, det har hjälpt EasyJet, Ryanair och Wizz Air att expandera över kontinenten. Men under den tidiga pandemin fick Lufthansa ett statlig stöd på 9 miljarder euro.

Eurowings

”Tysklands flygplatsavgifter och skatter är de högsta av EU:s fyra största marknader”

Efter att ha betalat tillbaka pengarna går Lufthansa tillbaka till tillväxt och försöker anställa så många som 20 000 nya medarbetare.

Tysklands flygplatsavgifter och skatter är de högsta av EU:s fyra största marknader, enligt konsultbolaget RDC. Det kostar 13 procent mer per passagerare för plan att landa i München eller Frankfurt än genomsnittet för stora europeiska nav, medan kostnaden på Tysklands sekundära flygplatser är mer än en fjärdedel högre än genomsnittet för liknande flygplatser, enligt RDC. 

Och Tyskland har inga betydande billigare alternativ till de primära flygplatserna i de största städerna, som Ryanairs med London Stansted eller EasyJets i Luton och Gatwick.

Lufthansa förlitar sig på sitt varumärke Eurowings för att avvärja lågprisbolagen. Samtidigt som verksamheten har gått med förlust använder Lufthansa den för att hålla priserna på en nivå som, i kombination med höga skatter och avgifter, gör det mer lönsamt för lågprisbolag att krympa sin tyska verksamhet och flytta planen någon annanstans. 

Men det är inte bara kortdistanssträckor som påverkas. Emirates har sökt landningsplatser i Berlin i mer än ett decennium, men myndigheterna har sagt att de bara kan få dem genom att överge en av de fyra andra tyska flygplatserna som de flyger på.