”Att hans flygplatsbolag med monopol gick med storförlust under pandemin påverkade inte lönen negativt”
Borta i år är många kända namn som lämnat reseindustrin. Bland annat SAS gamla vd Rickard Gustafsson. Hans ersättare Anko van der Werff hittar vi inte ännu hos det svenska skatteverket, men han kanske dyker upp nästa år.
Värt att notera är att det är ytterst lönsamt att vara i statens tjänst när det gäller flyg. En stor del av Swedavias ledningsgrupp är i lönetoppens översta skikt. På andra plats hittar vi Jonas Abrahamsson, vd på Swedavia, med knappt 5 miljoner i lön. Att “hans” flygplatsbolag med monopol gick med storförlust under pandemin påverkade inte lönen negativt. Och när Swedavias kronjuvel Arlanda drabbade av kaos efter pandemin hände inte heller något med ledningens ersättning. Istället blev det en löneökning med en halv miljon jämfört med året innan. Det gör Abrahamsson till en av statens bäst betalda tjänstemän, lönen är dubbelt så hög som statsminister Ulf Kristersson.
Ny etta är Dieter Sand på Arlanda Holding, bolaget som bland annat äger Scandinavian XPO som just nu är hemvist för Sveriges roll som EU-ordförande. Under året förvärvade man Skavsta flygplats. Bolaget är noterat, men kontrolleras av ägaren Per Taube som vi hittar lite längre ner på listan. Lönelyft har även BRA flygs vd Ulrika Matsgård gjort från 1,8 miljoner i lön till 2,2. Bra jobbat på en stentuff kommersiell marknad.