Anko van der Werff tjänade mest av alla i den svenska flygbranschen i fjol: 12,5 miljoner kronor. Det är ungefär vad de direktörer som misskötte SAS i många år tjänade omvandlat till dagens svaga inflationskronor.
Skillnaden är den att van der Werff gjorde det många, inklusive undertecknad, trodde var omöjligt. Han lyckades dika ut SAS låneträsk och sälja de sorgliga resterna.
Om SAS-chefen hade jobbat mot en ”success fee” hade han haft en fet bonus väntande, men i stället har han förhandlat sig till en omvandling av pensionsavsättningen till årlig utbetalning. I praktiken får han därför 17,5 miljoner kronor i ersättning, men ingen framtida pension från Sverige.
Två på listan är det på goda grunder hårt kritiserade Swedavias vd Jonas Abrahamsson som får nära 7 miljoner av skattebetalarna som ju ytterst äger det statliga bolaget. Det är 3,65 gånger mer än hans chef, infrastrukturminister Andreas Carlson, anses värd. Och nära tre gånger mer än vad dennes chef, statsminister Ulf Kristersson, tjänar.
Det finns statliga bolagschefer som tjänar mer än Jonas Abrahamsson, men både Vattenfall och Postnord har ansvar för tio gånger så många anställda. SJ-chefen tjänar ungefär som Swedaviabossen, men har nästan dubbelt så många anställda.
Trea i lönetoppen är Dieter Sand, vd på Arlandastad Group sedan 15 år och för nyligen också för Skavsta. 4,8 miljoner i lön för ett fastighetsbolag i den storleken är sannolikt ingen överlön.
Alldeles utanför pallen hamnar en av branschens doldisar, Carina Malmgren Heander, som gjort stabskarriär i Sandvik och Electrolux och sedan nästan tio år varit SAS-chefernas högra hand. För några veckor sedan slutade hon som senior advisor i SAS för att jobba med executive search, alltså rekrytering av höjdare, åt Headlight International.
Resten av listan bjuder varken på några stora överraskningar eller anmärkningsvärda löner. Att Erik Salén har stora kapitalinkomster var väntat, men knappast att Emirates Nordenchef Björn Ekegren skulle ha så stora förlustavdrag.
På 17 plats kommer SAS pilot-kändis Björn Lundström, som släppt spaken sedan några år, men blivit mest mer känd som flyginfluencer.
Tolv av de 35 personer vi listat är kvinnor, vilket väl får anses vara hyfsat jämställt. Tio av de 35 mest högavlönade jobbar åt Luftfartsverket eller Swedavia.