Hos TUI, som i år har ökat sommarvolymen med tio procent jämfört med i fjol, ligger bokningarna när detta skrivs 15 procent över nivån i fjol. Apollo rapporterar en 18-procentig ökning i antalet bokade resenärer och Vings försäljning ligger 15 procent över fjolårsnivån.
Även Ticket meddelar att man i början av juni sålt fler resor sommarresor än i fjol, 14 procent fler närmare bestämt. Glädjande för alla som säljer resor till soltörstande semestersvenskar är dessutom, återigen enligt Travel News rundmejlning, att försäljningen kom igång tidigt i år och att det därför inte lär bli så mycket att välja på för alla hoppfulla sista minuten-jägare.
Enligt en av resebranschens mest seglivade myter tyder allt detta på en enda sak: det svenska sommarvädret var uselt 2016. För det vet ju alla, att om det regnar här hemma den ena sommaren, reser vi till Medelhavet ett år senare. Vi vill som det heter på resebranschsvenska ”solsäkra” vår semester.
Eftersom jag personligen sällan minns hur vädret var förra veckan, än mindre hur det var förra sommaren, har jag aldrig riktigt trott på det där. Jag har trott att våra långsiktiga semesterplaner styrs av andra saker, som till exempel hur mycket pengar vi lyckats spara ihop under året som gått.
Och kanske har jag haft rätt. För på SMHI:s hemsida läser jag att sommaren 2016 ”inte var någon av de soligaste och varmaste, eller regnigaste och kyligaste för landet som helhet” och att allmänhetens reaktioner tyder på att ”många ändå varit nöjda med en svensk sommar i det statistiska mittfältet”.
Med andra ord: en typisk svensk sommar som knappast kan ta åt sig äran för årets ökade reseförsäljning. Dags för branschen att leta förklaringar till upp- och nedgångar någon annanstans än i väderleksrapporten. Varför inte i det egna arbetet?
Oavsett väder tänkte jag ta några veckors semester i sommar. Men det gör inte Travel News. Vår hemsida travelnews.se kommer att uppdateras dagligen hela sommaren och vårt kostnadsfria nyhetsbrev kommer ut som vanligt varje vardag med senaste nytt från resebranschen. Är du inte redan prenumerant är det hett tips att bli det nu.
Nästa papperstidning kommer i början av september, sedan följer en fullspäckad höst då vi bland annat ser fram emot Travel News Market den 9 november på Stockholm Waterfront Congress Centre. Missa inte!
Men först önskar jag dig en riktigt skön sommar!