Annons:

Premium

Nattsömn är inget för en flygbolagschef

LEDARE Listan på saker som håller flygbranschen vaken om nätterna kan göras nästan hur lång som helst, konstaterar Travel News chefredaktör Per Johnsson.

Easyjet försvinner in i IAG eller Air France, Monarch har inga pengar och Norwegian går i konkurs om fyra till fem månader – så lyder Ryanairbossen Michael O’Learys senaste utspel. Där slog han för övrigt också fast att det enda europeiska lågkostnadsbolaget som överlever är – trumvirvel – Ryanair.

Därmed hade den alltid lika frispråkige O’Leary ännu en gång lyckats roffa åt sig en ansenlig mängd medieutrymme, samtidigt som han misskrediterat konkurrenter och lyft det egna bolaget. Detta utan att betala en enda annonskrona. Smart, så klart, men frågan är om hans påstående har bäring i verkligheten?

Frågar du Norwegian är svaret så klart ett rungande nej. ”Vi vet inte var han har fått det ifrån”, sa flygbolagets svenska informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till Travel News direkt efter Ryanairbossens utspel. Hon konstaterade också att ”Norwegian växer kraftigt och har långsiktiga planer på att expandera mer globalt”.

Ingen anledning till oro, eller? Nej, förmodligen inte inom de närmaste månaderna som Michael O`Leary påstår, men om det är något den som driver ett flygbolag måste lära sig leva med så är det just oro. Bränslepriser, flygskatter, strejkhot – listan på saker som håller flygbranschen vaken om nätterna kan göras nästan hur lång som helst. Och i Norwegians fall kan den kraftiga expansionen som informationschefen talar om vara ytterligare något som stör nattsömnen.

För expansion kostar som bekant pengar och få flygbolag har vuxit lika snabbt som Norwegian de senaste åren. För att klara detta har det norska flygbolaget bland annat tvingats sälja och leasa tillbaka flera av sina flygplan. Ett annat sätt att finansiera en så pass kraftig expansion är att expandera ytterligare. Nya linjer skapar inte bara en positiv bild av ett flygbolag som minsann har råd att satsa, nya linjer innebär också man kan sälja biljetter på rutter som ännu inte är i gång och som därmed inte heller har belastats med en massa tråkiga utgifter som exempelvis löner. En utmärkt affärsidé så länge det finns möjlighet att växa. Vad som händer sedan finns all anledning att fundera över – såväl dagtid som om natten.

Ett annat skandinaviskt flygbolag med begränsad nattsömn torde vara SAS. Tunga förluster, för stor kostnadskostym och stenhård konkurrens är något koncernchefen och vd:n Rickard Gustafson tvingats leva med sedan han tog över 2011. Men i rapporten för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal, som släpptes samma dag som detta skrivs, fanns tecken på ljusning. Nettovinsten nästan fördubblades jämfört med samma kvartal året före och landade på 1,5 miljarder kronor.

Detta föranledde SAS-chefen att höja prognosen för helåret, men inte att ändra på det pågående sparprogrammet som i kvartalsrapporten dessförinnan fördubblades till tre miljarder kronor under 2017–2020. För med nya Airbus-plan på väg in, lån som förfaller och fortsatt prispress måste SAS tjäna mer pengar är vad som är fallet i dag.

Vad som händer annars finns all anledning att fundera över – såväl dagtid som om natten.