Rapporterna om att Sverige går bättre än någonsin och att landet enligt Konjunkturinstitutet befinner sig i en högkonjunktur, verkar inte ha nått hela vägen fram till resebyråerna. I synnerhet inte till affärsresebyråerna som brottas med dålig lönsamhet och försvinnande små vinstmarginaler.
Det lilla leende som eventuellt kan ha spridit sig på resebyråchefernas läppar efter 2015 när försäljningen gick upp något, hotas nu att suddas ut av SRF:s statistik för årets första åtta månader. För här berättas om en nedgång för affärsresebyråförsäljningen på två procent, sett enbart till perioden maj-augusti är minskningen hela tio procent.
Detta är dock inte detsamma som att affärsresandet i sig minskar, SRF:s statistik visar bara att företagen lägger mindre pengar hos resebyråerna än i fjol. Det är helt enkelt köparens marknad. I takt med att den globala konkurrensen växer så pressas arvodena. Den som ska hänga med måste … ja, hänga med.
Därför investeras stora summor i teknikutveckling och digitalisering, nödvändiga utgifter som tynger resultaten just nu. Men investeringarna lär knappast betala sig om affärsresebyråerna inte samtidigt kan leverera ytterligare kundnytta. Det kan handla om hållbarhet, säkerhet och enkelhet. De internationella OTA:erna har nämligen inget emot att ta hand om affärsresan till London, Frankfurt eller Paris.
I den dåliga lönsamhetens kölvatten följer också uppköp och konsolidering. Därför har förvärven avlöst varandra det senaste året. BCD Travels har köpt Ticket Biz, australiska Flight Centre har köpt Travellinks nordiska affärsresedel, Big Travel har lagt vantarna på Resecity, American Express GBT har förvärvat finska SMT och Flygstolen ägs numera av till holländska Otravo. Fler affärer lär följa.
Till sist lite skryt: Den här tidningen kommer ut samtidigt som vårt stora branschevent i Solna, Travel News Market, äger rum. I skrivande stund har cirka 120 utställare och uppemot 1 000 besökare anmält sig. Gensvaret har överträffat alla förväntningar och det visar att suget efter en ny mötesplats för resebranschen har varit stort.
Vi tackar för förtroendet och laddar nu för nästa stora event – Grand Travel Award på Grand Hôtel i Stockholm den 16 februari 2017. Som vanligt väntar ett fullspäckat program med seminarium, talare – till exempel SAS koncernchef Rickard Gustafson – och den självklara prisutdelningen. Vi ses i vimlet!