Annons:

Premium

Temakryssningarna rår om vår längtan efter gemenskap

Det börjar i oktober med två t-shirts. Två Taylor Swift-fans, så-kallade swifties, råkar vara ombord samma kryssningsfartyg och bära t-shirts från megastjärnans pågående megaturné. En av dem är resesäljare och får en idé. Av: Linda Iliste

”Bortom allt tvivel blir kryssningarna nu en särskilt lämplig arena för våra behov av upplevelser och gemenskap”

När fans samlas för att se The Eras Tour beskriver de det som ”mer än en konsert” – det är ett unikt utrymme i vilket de klär sig som stjärnan, framför hennes danser och byter särskilda vänskapsband. Varför inte sammanföra det med kryssningsvärlden?

Klipp till en månad senare och In My Cruise Era ombord Royal Caribbean-fartyget Allure of the Seas lanseras. En femdagarsseglats till och från hamnen i Miami i oktober 2024. Nyheten blir viral. Den initiala kvoten på 50 hytter säljer slut. Tusentals förfrågningar väller in. Man hejdar dem vid 200 hytter för att kunna hantera gruppens storlek. 

Detta trots att In My Cruise Era inte på något sätt är associerad med vare sig Taylor Swift själv eller hennes team. Utan är specialdesignad för swifties, med Taylor Swift-relaterade aktiviteter varje kväll. Så långt, intet nytt under solen. Under Madonnas The Virgin Tour 1985 slöt så många fans upp, själva klädda i popdrottningens ikoniska punkchica utstyrslar, att termen ”wannabe” populariserades. Särskilda fanevenemang tillägnade Madonna har pågått non-stop sedan dess; och exemplen på hur människor kombinerar nischade intressen med resor är oräkneliga. 

Fenomenet med temakryssningar har i sig vuxit de senaste 20 åren. Numera täcker de allt från yoga till line dacning. Från Broadway-shower och tv-serien Pantertanter till Kiss. När kryssningen Silja Rock ombord Silja Symphony seglar från Värtahamnen mot Helsingfors i april 2024 firar man 30-årsjubileum som ”världens äldsta rockkryssning”. 

Vad som är intressant med fallet In My Cruise Era – så här när vi på många sätt summerar 2023 och försöker tolka vad vi ser i 2024-års spåkula – är hur det så uppenbart bara är ett extra plus att Allure of the Seas under de fem dagarna kryssar till destinationerna Bahamas och Coco Cay. 

Den faktiska dragningskraften är vår törst efter upplevelser och gemenskap, som fullkomligt exploderat efter pandemin. Den tycks omöjlig att mätta, nu och inom en överskådlig framtid. Kombinera det med att det, när resebranschen var som mest stukad, såg nära nog värst ut för kryssningar. Skulle vi någonsin frivilligt placera oss i ett avsides stålkärl med en massa främlingar igen? Svaret är ett rungande ja. 

Bortom allt tvivel blir kryssningarna nu en särskilt lämplig arena för våra behov av upplevelser och gemenskap. Stora, men lättöverskådliga. Isolerade till havs, men fulla av varierande mötesplatser. En värld i världen, där vi får fria tyglar att helhjärtat njuta av våra specialintressen ihop med andra med samma specialintresse. Skepp ohoj!