Annons:

Premium

Royal Caribbean tror på fortsatt tillväxt

Travel News fick en intervju med Royal Caribbean Groups Nordens chef Karen Tucker. Hon tror på fortsatt tillväxt för kryssningsindustrin.

”De flesta har ännu inte upptäckt fördelen med att kryssa”

Royal Caribbean International är det största enskilda kryssningsvarumärket globalt vad gäller passagerarkapacitet. Precis som många av världens största kryssningsbolag utgår man från Florida i USA och närmare bestämt Miami. Men det nordiska huvudkontoret finns i Oslo och det är inte konstigt eftersom Norge är favoritdestinationen när gäller det amerikanska turister som ska till Skandinavien. Tyvärr är kärleken i Norge inte riktigt lika stark, man har förbjudit stora kryssningsfartyg att gå in i de smala fjordarna. Men man får självfallet lägga till de stora hamnarna i Oslo, Stavanger, Trondheim, Bergen med flera. 

– Både vi och CLIA, Cruise Lines International Association, som är kryssningsindustrins internationella samarbetsorganisation, har en ständig dialog med norska myndigheter och jag tror att detta kommer att lösa sig med tiden, säger Karen Tucker under ett videosamtal. 

Kryssningsindustrin kan tyckas stor när man ser de väldiga skeppen med plats för över 7000 passagerare och runt 20 våningar. Men sanningen är att de flesta människor som åker på semester har aldrig varit ombord på ett kryssningsskepp. I Norden är siffran under en procent av befolkningen varit på en kryssning. Det vill förstås Royal Caribbean ändra på och satsar stort på marknadsföring. I första hand digital sådan. 

– Jag tror att många som gillar paketresor skulle uppskatta att kryssa. Det är en väldigt bekväm form av resande och semester. 

Royal Caribbean har i dagsläget 26 skepp världen över, men de ska förstås bli fler. Den senaste serien heter Wonder of the Seas och är modell större med plats för över 5000 passagerare. 

Nästa skepp blir Icon of the Seas som etablerar en ny klass. Hon följs av Utopia of the Seas. I mitten av skeppet finns ett stort torg med många restauranger och det bjuds på en avancerad vattenshow i aktern.

– Det funkar väldigt bra för stora familjer att vara ombord. Det finns något att göra för alla från barnbarn till mor- och farföräldrar via mamma och pappa. På dagens sprids de ut över skeppet och sedan samlas de på kvällen för en stor gemensam middag, säger Karen Tucker. 

En kryssning är nästan alltid en all inclusive-resa vilket innebär att det blir mycket prisvärd enligt Karen Tucker. Men den höga dollarn gör förstås att amerikanska kunder har förmånligare att köpa en biljett. 

– En stor fördel med våra resor är att det inte blir några extra kostnader när man är ombord, säger Karen Tucker. 

Hälften av resorna sker i Karibien och hälften i Europa. Barcelona och Rom är mycket populära utgångspunkter för de nordiska turisterna. I USA utgår man förstås oftast från bolagets hemmahamn Miami. I Bahamas, Karibien, har man en privat ö, Perfect Day at CocoCay, som är otroligt populär. En stor förändring under pandemin är att sista minuten resor blivit vanligare. Men de flesta bokar fortfarande en kryssning 9-10 månader i förväg. 

– Vi tror förstås på fortsatt stark tillväxt. De flesta har ännu inte upptäckt fördelen med att kryssa, avslutar Karen Tucker. 

Royal Caribbean International är det största enskilda kryssningsvarumärket globalt vad gäller passagerarkapacitet. Precis som många av världens största kryssningsbolag utgår man från Florida i USA och närmare bestämt Miami. Men det nordiska huvudkontoret finns i Oslo och det är inte konstigt eftersom Norge är favoritdestinationen när gäller det amerikanska turister som ska till Skandinavien. Tyvärr är kärleken i Norge inte riktigt lika stark, man har förbjudit stora kryssningsfartyg att gå in i de smala fjordarna. Men man får självfallet lägga till de stora hamnarna i Oslo, Stavanger, Trondheim, Bergen med flera. 

– Både vi och CLIA, Cruise Lines International Association, som är kryssningsindustrins internationella samarbetsorganisation, har en ständig dialog med norska myndigheter och jag tror att detta kommer att lösa sig med tiden, säger Karen Tucker under ett videosamtal. 

Kryssningsindustrin kan tyckas stor när man ser de väldiga skeppen med plats för över 7000 passagerare och runt 20 våningar. Men sanningen är att de flesta människor som åker på semester har aldrig varit ombord på ett kryssningsskepp. I Norden är siffran under en procent av befolkningen varit på en kryssning. Det vill förstås Royal Caribbean ändra på och satsar stort på marknadsföring. I första hand digital sådan. 

– Jag tror att många som gillar paketresor skulle uppskatta att kryssa. Det är en väldigt bekväm form av resande och semester. 

Royal Caribbean har i dagsläget 26 skepp världen över, men de ska förstås bli fler. Den senaste serien heter Wonder of the Seas och är modell större med plats för över 5000 passagerare. 

Nästa skepp blir Icon of the Seas som etablerar en ny klass. Hon följs av Utopia of the Seas. I mitten av skeppet finns ett stort torg med många restauranger och det bjuds på en avancerad vattenshow i aktern.

– Det funkar väldigt bra för stora familjer att vara ombord. Det finns något att göra för alla från barnbarn till mor- och farföräldrar via mamma och pappa. På dagens sprids de ut över skeppet och sedan samlas de på kvällen för en stor gemensam middag, säger Karen Tucker. 

En kryssning är nästan alltid en all inclusive-resa vilket innebär att det blir mycket prisvärd enligt Karen Tucker. Men den höga dollarn gör förstås att amerikanska kunder har förmånligare att köpa en biljett. 

– En stor fördel med våra resor är att det inte blir några extra kostnader när man är ombord, säger Karen Tucker. 

Hälften av resorna sker i Karibien och hälften i Europa. Barcelona och Rom är mycket populära utgångspunkter för de nordiska turisterna. I USA utgår man förstås oftast från bolagets hemmahamn Miami. I Bahamas, Karibien, har man en privat ö, Perfect Day at CocoCay, som är otroligt populär. En stor förändring under pandemin är att sista minuten resor blivit vanligare. Men de flesta bokar fortfarande en kryssning 9-10 månader i förväg. 

– Vi tror förstås på fortsatt stark tillväxt. De flesta har ännu inte upptäckt fördelen med att kryssa, avslutar Karen Tucker.