Annons:

Premium

Nice tar strid mot kryssningsturismen – industrin varnar för ekonomiska konsekvenser

Från Venedig till Barcelona, Amsterdam och Santorini – listan på europeiska destinationer som säger stopp till stora kryssningsfartyg blir allt längre. Nu ansluter sig Nice och Villefranche-sur-Mer till skaran, och branschen reagerar direkt. Av: Linda Iliste

Borgmästare Christian Estrosi har under vintern slagit fast att fartygen ”inte har någon plats” i staden och inför ett förbud som träder i kraft den 1 juli. 

Men medan miljöaktivister välkomnar beslutet, varnar både kryssningsindustrin och lokala företagare för kraftiga ekonomiska förluster.

”Lågkostnadsturism” och miljöproblem i fokus

När Christian Estrosi i januari undertecknade dekretet var han tydlig med sina skäl.

– Kryssningar som förorenar och dumpar sin lågkostnadsklientel, som inte spenderar pengar men lämnar skräp efter sig, har ingen plats hos oss, sa han i sitt nyårstal.

I ett uttalande till The Times förklarade Christian Estrosi att han ser kryssningsindustrin som en symbol för den typ av massturism han vill stoppa. Han har sedan tidigare kritiserat den kraftiga ökningen av korttidsuthyrning via Airbnb, som han vill begränsa med 50 procent.

Men det är inte bara en fråga om vilka turister staden vill ha. Christian Estrosi och hans allierade har länge uttryckt oro över de miljömässiga konsekvenserna av kryssningstrafiken i Medelhavet. Förbudet gäller alla fartyg längre än 190 meter eller med fler än 900 passagerare, vilket i praktiken stoppar många av de större rederierna från att anlöpa hamnarna i Nice och Villefranche-sur-Mer.

Branschen varnar för ekonomiska förluster

Beslutet har väckt kraftiga reaktioner från kryssningsindustrin. Travel + Leisure rapporterar att branschorganisationen Cruise Lines International Association (CLIA) kallar förbudet ”ett slag” mot regionens ekonomi. Organisationen varnar för att bortfallet av kryssningsresenärer kan kosta över 10 miljoner dollar lokalt och mer än 600 miljoner dollar i den bredare regionen.

Särskilt hårt slår beslutet mot Villefranche-sur-Mer, där två tredjedelar av årets nästan 90 planerade anlöp berörs av förbudet. För många av de företag som lever på kryssningsturismen – från restauranger till guider och butiker – innebär det en osäker framtid.

CLIA har tillsammans med 20 maritima organisationer krävt en ekonomisk konsekvensanalys och fortsatt dialog med Nices myndigheter. Men i nuläget ser det ut som att förbudet kommer att träda i kraft som planerat.

Kryssningsturister.

Vinnarna: småskaliga rederier

Samtidigt är det inte alla i kryssningsindustrin som är missnöjda. Restriktionen öppnar upp möjligheter för mindre rederier som kan navigera de nya reglerna.

Franska lyxrederiet Ponant agerade snabbt och lanserade en ny sjudagarskryssning från Nice bara två veckor efter att beslutet togs. Bolaget lyfter fram att deras mindre fartyg kan nå till destinationer där större skepp inte har tillträde.

Även Azamara Cruises, vars fartyg tar max 700 passagerare, kan fortsätta sina rutter utan problem. Till Travel Weekly poängterar dock företagets marknadschef Meg Lee att det är för tidigt att säga om beslutet har lett till ökad försäljning.

– Jämfört med för 10 eller 20 år sedan finns det betydligt fler kryssningsfartyg. Det gör att vi i allt högre grad måste fundera på var vi kan och inte kan gå i land, kommenterar även Mike Pawlus, ansvarig för resplanering på Azamara, till Seatrade Cruise News.

Plantours flod & havs kryssningar.

En trend i tiden

Oavsett hur industrin anpassar sig är det tydligt att Nice följer en större trend. Liknande förbud har redan införts i flera andra europeiska hamnar. Venedig har bannlyst stora kryssningsfartyg från stadens historiska centrum, Amsterdam har beslutat att stänga sin huvudsakliga kryssningsterminal, och Barcelona har infört begränsningar för att minska antalet kryssningsresenärer.

Geoff Cox, försäljnings- och marknadschef för KHM Travel Group, menar att sådana restriktioner är nödvändiga:

– En del av de här hamnarna är helt enkelt överbelastade av kryssningsturister, och det påverkar upplevelsen. Kryssningsbolagen kommer att fortsätta pumpa in resenärer så länge det genererar intäkter – därför är det bra att vissa destinationer nu börjar sätta gränser, säger han till Travel Weekly.

Vad händer nu?

Med bara några månader kvar till att förbudet träder i kraft fortsätter diskussionerna. CLIA hoppas fortfarande på att beslutet ska omprövas, men för Nice och Villefranche-sur-Mer tycks det vara en del av en större strategi för att förändra turismen.

Frågan är bara vilka städer som står näst på tur.

Källor: CLIA, The Times, Travel + Leisure, Travel Weekly, Seatrade Cruise News

Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
24 februari 2025