Annons:

Kryssningsbolag på el utmanar Hurtigruten

Havila Kystruten är ett nytt kryssningsbolag som nu utmanar Hurtigruten längs den klassiska norska kustrutten mellan Bergen i söder och Kirkenes i norr. Havila har idag två av fyra nya fartyg i drift. Samtliga är ”plug-in hybrider” och kan kryssa på el i fyra timmar – helt ljudlöst och utsläppsfritt, enligt ett pressmeddelande.

För snart ett år sedan gjorde Havila Kystrutens första fartyg Havila Capella sin jungfruresa längs norska kusten. Det är första gången på 18 år som en ny operatör etablerar sig på  sträckan, den historiska norska kustrutten från Bergen i söder och Kirkenes i norr – en  kuststräcka som firar 130 år nästa år.  

Att kryssa med Havila Kystruten är det mest miljövänliga sättet att resa på, rundresan tar 11  dagar totalt (Bergen-Kirkenes-Bergen). Den norska kusten lockar resenärer från hela världen  som vill uppleva Norges storslagna natur med fjordar, branta berg, små byar, magiska  norrsken och midnattssol, samt bucket list-upplevelser som Lofoten, Nordkapp och  världsarvsklassade Geirangerfjorden.  

Unikt för just Havila Kystruten är att alla de fyra fartygen har en hybridmotor och kan köra 4  timmar på el, helt ljudlöst och utsläppsfritt. 2026 måste alla kryssningsfartyg och färjor som  vill kryssa i norska världsarvsvatten kryssa utsläppsfritt enligt ett beslut från det norska  Stortinget. Ett krav som Havila Kystruten därmed redan uppfyller, fyra år före deadline.  

-Att kryssa i världsarvsklassade Geirangerfjorden är en upplevelse i sig, men att kryssa helt  utsläppsfritt som vi gör och dessutom uppleva den totala tystnaden när vi susar fram på el,  det är extraordinärt och så mäktigt att det inte går att beskrivas med ord, säger Johanna  Hansli, Head of Global Sales, Havila Kystruten i ett pressmeddelande.  

Havila Kystruten har som passagerarfartyg världens största batteripaket och hybridmotorn är  anpassad för att kunna tankas med det miljövänligaste bränslet som finns att tillgå, i form av  naturgas, biogas och vätgas. I dagsläget kombineras eldrift med naturgas (LNG), vilket  reducerar koldioxidutsläppen med 40%. Havila Kystruten kan med dagens teknik erbjuda  klimatneutrala kryssningar. Målet är att Havila Kystrutens kryssningar ska vara helt  utsläppsfria innan år 2030 och bolaget har stora förhoppningar om att detta mål ska kunna uppfyllas redan innan dess.  

I dagsläget är två av Havilas hybridfartyg i drift: Havila Capella och Havila Castor. Fartyget  Havila Polaris tas i drift i december 2022 och Havila Pollux tas i mars 2023. 

En kommentar

  1. Erik Huss: Mycket positiv nyhet, när det transportslag som släpper ut absolut mest på hela jorden per personkilometer, ställer om till el! Nu når man ju full klimateffekt bäst om man inte flyger på putinbränsle, utan tar tåget eller elbilen till avgångskajen :) Bra jobbat Havila!