SAS trafiksiffror för februari är mycket dyster läsning. 80 procent ner jämfört med förra året och 20 procent lägre jämfört med januari. SAS var under hösten ett av de flygbolag som flög mest i Europa. När kabinfaktorn ligger på 25 procent är det en sanslöst dyr sysselsättning. Om SAS vore ett bolag som Easyjet och bara flög på Europa skulle det vara ljus i tunneln. Inom Skandinavien och Europa är kabinfaktorn hela 40 procent, men det är de internationella linjerna som drar ner snittet. De är ner svindlande -97,6 procent. Med dessa siffror känns det som om SAS strategi att gasa sig genom krisen och ta marknadsandelar av Norwegian är en mycket farlig väg. Vid kris finns det som bekant tre sätt att komma ur problemen: fly, frys eller fajtas. Majoriteten av flygbolag i Europa har valt att frysa. Men Skandinaviens eget flygbolag tror alltså på att slåss. Jag undrar om SAS tillträdande vd kommer att välja en annan väg eller fortsätta på Rickard Gustafsons plan. Jag har svårt att se SAS som ett tufft bolag, men kanske är det de danska och svenska regeringarna som trycker på. De vill ha något för sina 4,5 miljarder de hällt in i bolaget. Det är positivt att de två grannländerna kan samarbeta i denna fråga. I övrigt har det nordiska samarbetet havererat under corona.
***
Vi går vidare.
Det ska inte längre heta covid-pass utan vaccinationsbevis enligt IT-minister Anders Ygeman och hans utredare Mats Snäll. Beviset kommer att bli ett tillägg i befintliga appar och ska visas upp när vi ska gå ombord ett flygplan eller ja in på en restaurang. Jag tror att många länder i Europa hade litat mer på en stämpel i vårt befintliga pass, men det kanske EU fixar. Exakt hur det svenska systemet ska harmoniseras med EU är ännu mycket oklart. Men jag litar på att det löser sig eftersom stora delar av EU tycker att turism är en basindustri. Jag är ganska säker på att Sverige ligger i botten när det gäller turismens andel av BNP i Europa. Vi är drygt 2 procent, i världen är det runt 10 procent och på väg mot 11.
***
Läser en lång intervju med Alexander Bard i Resumé om cancelkulturen. Han säger: ”Politisering är varumärkenas sista desperata falsettskrik.” Ett bra exempel på detta är när SAS i en reklamfilm berättade att det inte fanns något som är skandinaviskt. Vi har snott allt utom möjligen den norska osthyveln från andra länder och så hade SAS ett gäng exempel på detta i sin sågade film. (Den har fått 131 703 tummen ner på Youtube.)
Jag tror att detta även gäller bolag som utmålar sig som speciellt miljövänliga. Det är den sorts politisering av varumärket som är farlig.
Det finns uppenbart en motsättning mellan att locka till ökad konsumtion och samtidigt lova en mer grön planet. Jag säger inte att all konsumtion är dålig, men kunderna genomskådar skitsnacket. H&M kan köra med hur mycket återvunnen bomull som helst, men när man vill att folk ska ta tre varor och bara betala för två förstår de flesta att det är hyckleri.
Cancelkulturen är förstås livsfarlig för skribenter eftersom vårt jobb till skillnad från stora varumärken är att producera åsikter och ifrågasätta andra. En mobb som gillar att såga tar lätt citat ur sitt sammanhang och trålar på nätet. Jag måste säga att skriva mer kontroversiella åsikter här på Travel News Premium är en sorts nåd. Jag vet att du som läser detta hellre friar än fäller mig.
Och med dessa tre inspel tar vi helg och hörs igen på måndag.