Annons:

Premium

Wild & Crazy vecka 43

Travel News chefredaktör Viggo Cavling avslöjar att Arlanda ska döpas om till Ryanair Airport. Kanske. Det blir även goda råd hur man pressar upp en börskurs, lär av Skistar och Scandic. Och hur man lägger en bra grund som ny börsdirektör på Sveriges största statliga flygbolag. Lär av Anko van der Werff som börjar i källaren. Inom tolv månader hoppas alla svenska skattebetalare på gröna siffror.

Jag kan inte låta bli att skriva om förra veckans krönika. Då skrev jag att Scandic fått 1 473 816 086 kronor i korttidsbidrag. Alltså en och en halv miljard, typ. Det gick bara några minuter efter publicering innan informationsavdelningen hörde av sig och sa att de inte kände igen denna siffra. 

Jag blev då tvungen att dubbelkontrollera mina siffror och det visade sig att jag kopierat fel rad i vårt diagram. 1 473 816 086 är summan som hela hotellnäringen har fått i korttidsstöd av skattebetalarna. Scandic har “bara” fått drygt 168 miljoner. 

Så kan det bli ibland i en Wild & Crazy-krönika. 

Man måste ju leva upp till sitt namn. 

Denna veckas betraktelser är från Arlanda. Jag var där i söndags och kan konstatera att flygplatsen nu ska döpas om till Ryanair Airport. Eller åtminstone Sky City som har fått upp den största banderollen i mannaminne på glasväggen ut mot landningsbanorna. 

Största flygbolag long haul just nu är Finnair på Arlanda. Det måste göra ont i den svenska näringsministern Ibrahim Baylan när hans flygbolag SAS inte är större än så, trots gigantiska ägartillskott. 

Och inte blev han gladare i veckan när hans nya vd Anko van Der Werff pratade ner bolagets utveckling i skorna igen. SAS är på randen till konkurs om man ska tro på vd:s intervju i dansk affärspress. Att börja sin tid som börs-vd på detta sätt är numera legio och efter detta kan det bara gå uppåt hoppas vi.

Annars har vi på senare tid blivit vana vid det andra i reseindustrin. Både Scandic och Skistar har på senare tid pratat upp kursen med vinstvarningar i god tid före kvartalsrapporten OCH fått upp sina aktiekurser. Att göra detta i ett pressmeddelande som slipper börsens krav på ALLA VIKTIGA SIFFROR är smart, eftersom då behöver man bara visa upp de delar man är stolt över. 

Vem mer än Travel News reporter Leif Holmkvist orkar verkligen läsa en årsredovisning noga? Inte jag i alla fall. 

Jag klarar ju som ni vet knappt av att kopiera en tabell utan att göra fel. 

Tillbaka till Arlanda. 

Det var all time high på Arlanda i söndags och det innebar sjuka köer i säkerhetskontrollen. Hela veckan har jag fått bilder på människor som står i kö och är livrädda för att missa sina flighter. Det är obegripligt att Swedavia inte kan fixa detta bättre. 

Ännu värre är det faktiskt när man ska komma hem från Arlanda. Förra helgen var det ombyggnad på spåret så varken pendeltåget eller Arlanda Express gick. 

Då återstår bara flygbussen om man inte vill riskera att bli ruinerad på en taxiresa. Vägen från tullen på terminal 5 till busshållplatsen vid terminal 4 tar 15 minuter om man går i mitt tempo utan väskor. Och jag gissar att det kan ta en halvtimme om man är en barnfamilj med ett gäng väskor. 

Alltså den som är projektledare för bygget på Arlanda måste vara den sämsta i Sverige på sitt jobb. Jag har sagt det många gånger, men Swedavia och Sveriges regering har mycket att lära av Nordens bästa flygplats Kastrup.

Det var allt för den här veckan. 

Vi hörs igen på måndag. 

Ha en skön helg.