Förra veckan i fredags var det ett möte på Transportföretagen. Man vill samordna hur man ska svara på regeringens remiss om miljömärkning av resor. Det är en grannlaga uppgift. Bakgrunden är regeringens 73-punktsprogram där en av punkterna är detta. Det är förstås Miljöpartiet som vill att detta ska ske. Men exakt hur man gör detta är förstås komplicerat. Vad är viktigast: hur mycket fordonet som jag färdas i släpper ut eller hur mycket min individuella resa orsakar i utsläpp.
Jag fick en tung insikt när jag var på Frankfurts flygplats för att inspektera loungen till första klass och fick vet att om man packade en Airbus A380 maximalt skulle man kunna få in 800 personer över Atlanten. Det skulle alltså minska utsläppen till hälften med passagerare om man tog bort första klass…
Detta vill förstås inte SAS som just nu flyger runt med halvtomma plan. I sina annonser skryter man om att man har en av Europas mest moderna flottor. Det gör inte mycket om man har dubbelt så stora utsläpp per passagerare jämfört med Ryanair. Som för övrigt har en mycket modern flotta…
Ett annat problem med miljömärkning av resor är förstås att inget flygbolag i förväg vet exakt vilket plan som flyger på vilken sträcka. Även moderna flygplan måste ibland få service och då måste de ersättas av äldre maskiner som släpper ut mer.
Det blir samma problem när man åker buss.
Endast tågbranschen kan vinna på detta förslag. (Vilket förstås är Miljöpartiets mål. De älskar tåg mer än någonting.)
Det kommer inte att bli lätt när transportbranschen ska samordnas och det kommer att bli ännu svårare när regeringen ska hitta ett förslag som funkar. Allra mest intressant blir förstås hur de bolag som inte lever upp till sin miljömärkning ska straffas.
Och hur ska detta kontrolleras.
Det kommer att bli en härlig mängd byråkrati. Här har flyget en liten fördel för man är van vid rigorösa säkerhetskontroller.
Det ska bli spännande att se om man kommer i land med detta före valet nästa år. Min taktik om jag var lobbyist i reseindustrin vore att förhala allt. För efter nästa riksdagsval kommer denna fråga att vara stendöd.
Över till nästa ämne.
Det tycks mig som om Stockholms handelskammare inte riktigt har bestämt sig för att lägga ner Bromma trots allt. I veckan skickade man ut ett jublande pressmeddelande om Brommas snabba återhämtning och att man 2023 kommer vara tillbaka på 80 procent. Detta enligt en prognos från Transportstyrelsen. Min bild är att återhämtning går betydligt trögare. Det är många plan på Bromma, men inte lika många passagerare…
Jag är dock mest intresserad av vad det kostar att driva Bromma flygplats i dag. Detta svar har man på Swedavia och kanske får vi höra det på Travel News Market den 11 november kl 11 när vi har en hearing om flyget. Lite olyckligt har samma handelskammare samtidigt en hearing om Arlanda. Men jag hoppas förstås att de flesta kommer till oss. Oavsett vad är det bra om frågan om flygets framtid diskuteras.
Avslutningsvis några ord om de “strejkande” SAS-piloterna. Man måste ge dem att de är duktiga på att få uppmärksamhet. Men jag minns fortfarande pilotstrejken 2019 då dessa herrar ville ha högre löner och sa upp ett treårigt kontrakt efter bara två år. Att SAS inte vill återställa dessa människor efter pandemin är ganska begripligt. Här håller jag inte alls med Travel News reporter Leif Holmkvist som kallar SAS ett skojarbolag i sin analys. Han har själv ett förflutet som pilot och ja, vissa ränder går aldrig ur. Det ska dock vara högt i tak på en tidning och jag har alltid arbetat efter principen ju fler åsikter och tankar desto bättre.
Vad det gäller Ibrahim Baylans liv efter regeringen så tror jag att han går in i “näringslivet” som exempelvis Göran Persson och Björn Rosengren. De två gamla statsråden har blivit riktigt rika på kuppen och är det något jag vet om folkvalda är att de är tävlingsmänniskor. Det mest praktiska sättet att mäta framgång är förstås på sista raden. Även här är jag oense med Holmkvist som tror att Baylan blir landshövding i Falun.
Inom 365 dagar vet vi vem som har rätt.
Och med dessa ord önskar jag Travel News läsare en härlig helg.