Annons:

Premium

Wild & Crazy vecka 37 har varit på Bromma

Travel News chefredaktör Viggo Cavling tog tvärbanan till Bromma flygplats och hängde med Nordens snyggaste slips.

Igår torsdag tog jag tvärbanan till Bromma flygplats och träffade ännu ett gäng i eleganta kostymer. Snyggast slips hade BRA:s ägare Per G. Braathen. Han gillade inte min observation att Bromma flygplats kan läggas ner som jag spanade i krönika efter Stockholms handelskammares hearing i måndags. Se den krönikan här.

På debatten såg jag ett miljöpartistiskt glitter i Centerpartiets infrastrukturpolitiker Anders Åkessons ögon. Alltså, om transporterna till Arlanda blir bättre kan Bromma läggas ner. Per G. Braathens poäng när jag kom fram Bromma var att biljetten med Tvärbanan är 29 kronor och Arlanda Express kostar tio gånger mer. Nu kostar visserligen en SL biljett hela 38 kronor, men är du pensionär kostar biljetten bara 25 kronor. Men Per G. som han heter på Instagram hade rätt när det kommer till priset på Arlanda Express. 

***

Anledningen till mitt besök i Bromma Lounge vip-lounge on Airside hade dock inget med ovan att göra utan var för att flygbolaget BRA vill bli världsledande när det kommer till nollutsläpp. Målet är satt till 2030 och det är en imponerade målsättning. På plats var bland annat de franska och italienska ambassadörerna. Målsättningen var säkert också att få en representant från den svenska regeringen, exempelvis miljöminister Per Bolund eller näringsminister Ibrahim Baylan, men där fick arrangörerna tji. Höll i tillställningen gjorde BRA:s nya hållbarhets- och marknadschef Maria Fiskerud, hon har ett förflutet i Fly Green Fund, varit klusterledare för Fossilfritt flyg 2045 och har jobbat med den svenska elflygtillverkaren Heart som både BRA och SAS skrivit ett letter of intent med. Jag är övertygad om att det kommer att bli ett rat race mellan i första hand BRA och SAS om vilket flygbolag som är bäst på grön omställning. 

Att vara “först med elflyg” är som bekant ett uttalat mål för SAS nya vd Anko van der Werff.  

På plats var också höga direktörer från flygplanstillverkaren ATR och Renewable Aviation på Neste. Den första hoppas att hans flygplan snart ska vara certifierade för 100 procent SAF-bränsle och den andra lovade han inom kort kan föda hela den svenska inrikesmarknaden med grön soppa. SAF-bränslet minskar alltså utsläppen med 80 procent. Det är ju fantastiskt. Återstår problemet med prislappen. SAF-certifierat bränsle kostar tre till fyra gånger så mycket som vanligt flygbränsle. Det blir ungefär 300 kronor mer för en flygbiljett som idag kostar från 699 kronor med BRA. Enligt Per G. Braathen är 80 procent av bolagets storkunder beredda att betala detta. Jag är lite tveksam till denna uppgift och tror att många skrivit på en hållbarhetspolicy som säger att de inte ska flyga alls. Jag förstår att det offentliga Sverige distribuerar denna form av papper. De företag som blir kvar i luften tittar mycket på prislappen och mer på klockan. Att flyga mellan landets tre stora städer i en ATR-maskin tar 15 minuter längre än med ett jetplan. Det är sura minuter när man som dagsresenär ska stiga upp tidigt och somna sent. Då kanske man väljer att flyga med Air Leap eller Ryan Air eller ja, kanske ha ett videomöte. Mötet ute på Bromma var ett äkta hybridmöte med frågor från globala flygexpert.

Per G. Braathen tyckte förstås att regeringen borde avskaffa flygskatten och att man skulle stödja produktionen av grönt biojetbränsle. En kompromiss är att flygskatten går till flygets gröna omställning. 

Det här var ett litet steg mot flygets gröna omställning.

När pressträffen var över tog jag Tvärbanan tillbaka på stan. Det var minst sagt glest i avgångshallen, men ändå mer folk än när jag var här för drygt ett år sedan. Då var det riktigt öde. 

*** 

Och om vi går tillbaka till det första ämnet –  Brommas nedläggning – så trodde jag att man skulle prata om detta i Trafikutskottet igår torsdag kl 10. Men det visade sig det är först på tisdag kl 10 som ämnet kommer upp på riksdagens bord. Då är både infrastruktur Tomas Eneroth och Bromma-utredaren Magnus Persson på plats. Utredning ska nu ut på remiss och jag har bett regeringen om listan på vem som ska få lämna feedback och när svaren ska vara inne. Dessa kommer förstås att redovisas här i Travel News asap. Men det blir inte i närtid. Ha en skön helg.