Den stora händelsen i reseindustrin är förstås att “vår” minister har avgått. Tid alltså att dela ut betyg.
Näringsminister Ibrahim Baylan har gett oss ömsom vatten och ömsom vin under pandemin. De som ska vara gladast är förstås SAS som utan statens insats hade varit i konkurs. Miljarderna har regnat över bolaget i form av ägarbidrag och lån. Det är förstås schyst sett ur reseindustrins perspektiv, SAS är det viktigaste bolaget i Travel News universum. Jag brukar säga att hostar de på SAS så skriver jag en artikel. Problemet är att det ofta är svårt att höra vad som händer inne på SAS. Och när mejlar och ringer så kan det dröja lång tid innan någon svarar. Ibland har jag dock fått audiens hos högsta ledning på SAS och fått riktiga politikersvar varje gång jag intervjuat vd.
Det svåraste bolaget att få svar från är dock ett annat statligt bolag Swedavia. I tre år har jag väntat på att få intervjua bolagets vd Jonas Abrahamsson. Och i mer än ett år har jag väntat på att Sturups vd Karin Öhrström ska svara på en enkät. Jag påtalade detta för Ibrahim Baylan när jag intervjuade honom senast.
Han hummade till svar.
När det kommer till oneliners och humor är Ibrahim Baylan ingen mästare. Det var bättre på Göran Perssons tid med statsministern som självklar citatmaskin. Det började gå utför med Fredrik Reinfeldt och har fortsatt med Stefan Löfven. Inget tyder på underhållningsvärdet i politiken kommer att gå upp med Magdalena Andersson, även om hennes kompetens och utbildningsnivå slår alla hennes företrädare.
Regeringen och de statliga bolagen har mycket att lära av de kommersiella företagen. När jag ringer exempelvis Scandic, Air Leap eller flygbolaget BRA får Travel News svar inom ett dygn eller två. Ofta kan det gå ännu fortare. Är detta en akut fråga för bolag att svara på frågor en liten affärstidning? Ja, det tycker jag förstås och jag har märkt en omsvängning bland de bolag vi bevakar. De har förstått att de verkar i servicebransch. Det gör jag också, och det gör Ibrahim Baylan även i några veckor till. Jag tycker han varit ganska lätt att få kontakt med och det har blivit några intervjuer under min tid här.
Mindre bra under pandemin har stödet till resebranschen varit. Paketreselånen sköt de schysta researrangörerna i benet och gav de svaga Red Bull. Lånen, lika smarta som SMS-lån, snedvred konkurrensen. Okej att några konsumenter fick tillbaka pengar, men det är uppenbart att de reseföretag som sysslar med utlandsresor inte är värda många öre i regeringens ögon. Ibrahim Baylan har förstatligat Visit Sweden och gett dem lite mer pengar. Det är ingenting om man jämför med vad länder som Spanien och städer som New York satsar på turism. Den förra näringsministern Maud Olofsson sa tusentals gånger att besöksnäringen är Sveriges nya basindustri. Det sa aldrig Ibrahim Baylan och ja, det är begripligt eftersom det vet ni nu efter pandemin att hotell och restauranger är inte värda mycket i jämförelse med Sveriges riktiga basindustri: lastbilar och järnmalm.
Det ska bli intressant att se vad Ibrahim Baylan ska hitta på nu. Mitt stalltips är att det blir välbetalda konsult- och styrelseuppdrag i näringslivet. X-politiker som Göran Persson, Anders Borg och Björn Rosengren har ju blivit stenrika på att hoppa av sina uppdrag. Det drömmer säkert Ibrahim Baylan om även om det skulle krävas mycket tortyr för att få honom att erkänna detta.
Vem kommer då att ta över detta uppdrag? Mitt stalltips är Aida Hadzialic. Hon har en perfekt bakgrund och har till skillnad från Baylan faktiskt arbetat i det riktiga näringslivet några år. Okej, Ibrahim Baylan har faktiskt jobbat sex år som restaurangbiträde på Åhléns, men utan att göra en karriär. Det var först när han blev politruk som det började hända saker.