I veckan kom beskedet: regeringen vill snabbavveckla Bromma flygplats. En utredning är beställd och rapporten ska levereras i augusti. I både Expressen tv och Di Tv fick jag kommentera pressträffen med infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Per Bolund.
Mitt besked var att detta inte är det minsta förvånande.
En flygplats som blivit av med 97 procent av sin trafik och de facto varit nedsläckt i snart 14 månader har små chanser att överleva. När varken statliga Swedavia, familjen Wallenberg eller Stockholms handelskammare tror på Bromma då vet man att tåget har gått.
Det som händer nu är ett stort förhandlingsspel.
Hur mycket stöd ska BRA flyg få för att flytta sina plan till Arlanda? Gratis landningsavgifter i två år på Arlanda är kanske ett bra bud. Ägaren Per G Braathens motargument är att BRA flyg är en del av svensk infrastruktur, det är visserligen sant. Men det finns fler flygbolag som gärna slåss om den titeln. Exempelvis SAS och Leap. Kanske även Amapola vill vara med i matchen och plocka några russin.
Jag tror inte en sekund på att Moderatledaren Ulf Kristersson kommer att riva upp detta beslut när han blir statsminister. Det spelar ingen roll att SD:s hela partiledning kan ha morgon- och eftermiddagsmöte ute på Bromma eftersom de är tunga kunder på BRA-flyg.
Det som betyder något är prislappen och den kommer att sluta på ett gäng miljarder i förlust om vi fortsätter att driva Bromma. När utredaren är klar i augusti kommer vi att få veta hur många och vad staten kan “tjäna” på att släppa marken till Stockholms stad tidigare än 2038. Det kanske kan bli så mycket att man kan köpa tillbaka Arlanda Express från diktaturen i Peking och inkorporera tåget i SL:s verksamhet. Ska Arlanda har en chans i matchen mot Kastrup är transporterna till och från flygplatsen avgörande.
Mitt stalltips är att man drar ut sladden på Bromma redan vid årsskiftet.
Jag bodde en gång i Malmö och för mig var Kockumskranen lika helig som Bromma flygplats är för vissa stockholmare. Men så revs kranen och skeppades iväg till Sydkorea och vet ni vad, livet i Malmö fortsatte som om det aldrig någonsin varit en kran i Skånes huvudstad.
Så kommer det att bli även på Bromma.
***
Grand Hôtels originalutförande från 1874. Grand Hôtel 1934. Grand Hôtel anses av många vara Sveriges bästa hotell.
Lyssnade på intervjun i Di Tv med FAM:s vd Håkan Buskhe när han skulle förklara varför han köpt Grand Hôtel av Investor. Hans argument var lekmannens: jag har bott på många hotell i världen, Grand är minst lika bra som utländska förlagor.
Det blev uppenbart att han inte kan ett dyft om hospitality.
Att Wallenbergsfären äger Grand är inte ett uttryck för professionalism och tuffa vinstkrav utan en slags kärlek till hotell, stora barer och maffiga restauranger. Att man nu äger Grand via sina stiftelser istället för tuffa Investor är ett bevis för det jag skriver om. Familjen W vill ha ett coolt hotell. Låg det inte mitt emot Stockholms slott skulle det tillhöra Scandic sedan länge.
Under corona-krisen har det blivit uppenbart att de vinstkrav man ställer på exempelvis bilindustrin eller telecom inte går att ställa i reseindustrin. Detta borde leda till differentierad politik där personaltät verksamhet fick en annan beskattning. Kanske kan Håkan Buskhe ta sig an denna lobby-uppgift när han blivit bekväm i hospitality. Vi vet ju alla att när Wallenbergsfären säger hoppa så står den svenska regeringen i givakt. Det spelar ingen roll om regeringen leds av borgare eller sossar. Detta resonemang kan förstås också appliceras på Bromma flygplats som Jacob Wallenberg velat lägga ner sedan eldkvarn brann.
***
Mer Wild & Crazy blir det inte denna vecka. Men vi är förstås tillbaka nästa fredag med mer spekulation och framtidsspaningar.