Annons:

Premium

Wild & Crazy vecka 18

Travel News chefredaktör Viggo Cavling om Ryanair på Arlanda, FlixTrains premiär och den eviga följetongen Bromma flygplats. Plus några arga ord om Gröna Lunds grannar.

Det har inte bara varit en rolig vecka i reseindustrin. Det har också varit en vecka fylld av viktiga nyheter. 

Viktigast är förstås att Ryanair på allvar etablerar sig på Arlanda. Flygbolaget är Europas största lågprisbolag och har varit ledande i utvecklingen de senaste tjugo åren inom flyget. Framgångsreceptet hög kabinfaktor och lågt pris har skapat en revolution som fått elefanter som SAS, Lufthansa och British Airways att skaka.

Ryanair är fortfarande ett kontroversiellt flygbolag. Det är fascinerande att ett varumärke som är ett av Europas största fortfarande kan framstå som något av en pirat. 

För det statliga flygplatsbolaget Swedavia är Ryanair en välkommen etablering, i ett slag får man ett gäng nya utrikeslinjer på Arlanda och det troliga är väl att Ryanair avvecklar sin bas på Skavsta. Att man dessutom börjar flyga till Göteborg och Malmö sätter press på både SAS och BRA flyg. 

SAS nya vd Anko van der Werff har inte fått mindre att göra när han börjar arbeta i sommar. 

***

När det kommer till följetongen om Bromma flygplats så har jag i veckan pratat med olika medlemmar i Trafikutskottet. Helt klart är att det kommer ett tillkännagivande i Riksdagen den 2 juni, men formuleringarna är inte klara och det är inte säkert att det kommer att påverka utredningen som ska vara färdig i augusti. Infrastrukturminister Tomas Eneroth kan strunta i Riksdagen genom att skylla på att han också är ansvarig för att Swedavia går med vinst. Då riskerar han prick i KU om något år. Riksdagen har som bekant fattat många beslut som Sveriges regeringar har valt att ignorera. Det gäller socialdemokratiska såväl som borgerliga.

Nyckeltalet i sammanhanget är 84. Det är så många slot-tider det finns i timmen på Arlanda med nuvarande antal rullbanor. Problemet för BRA flyg är att deras turbopropmaskiner inte kan ligga bakom stora jetflygplan på grund av olika turbulens. 

Skulle Bromma släckas ner blir det trångt på Arlanda i peak-time.

Här har Ryanair en fördel som också kör med stora maskiner, men frågan är vad som händer med trafiken till de små regionala flygplatserna.

Att regeringen vill släcka ner Bromma och kraftsamla på Arlanda blev uppenbart när jag i veckan intervjuade näringsministern Ibrahim Baylan i Travel News Talks. Han lovade förstås ingen fjärde rullbana på Arlanda, men jag har svårt att se att den inte kommer att finnas med i Brommautredningen som ska presenteras i augusti. 

Tidigare i veckan fick jag ett citat av Trafikutskottets moderata ledamot Maria Stockhaus: 

– Utredningen bör stoppas när det är en majoritet av riksdagen som inte håller med om utredningens uppdrag att lägga ner Bromma. Det är alldeles för tidigt, det behövs gedigna utredningar om trafiken på Bromma och framtidens flyg. Det behövs en bred översyn. Dessutom är det inte bra när frågan utreds av en socialdemokrat.

Här tror jag att Stockhaus har fel. 

Just det faktum att en socialdemokrat utreder frågan gör att vi kan vara säkra på att det blir en fjärde rullbana. I utredningen. Och på Arlanda inom femton år.

***

Om vi byter transportmedel så började Flixtrain köra tåg i Sverige på sträckan Stockholm Göteborg. Enligt mina källor var det ungefär 30 personer som åkte med på premiären i går torsdag från Göteborg till Stockholm. Det behövs betydligt fler för att verksamheten ska gå med vinst. 

Men alla är vi barn i början. 

Jag noterar att MTRX annonserar på stortavlor för att möta den nya neongröna konkurrenten. Jag är en stor vän av lågpriståg och tycker att Flixtrain har en viktig uppgift att fylla. Intressant att MTRX också väljer att kommunicera lågt pris, jag trodde fokus var att få SJ:s affärsresenärer att byta bolag. 

Det är i sammanhanget helt obegripligt att SAS och Ving (som började flyga i veckan igen efter våruppehållet) får ha fyllda kabiner när våra fjärrtåg samtidigt går halvfulla. I går åkte jag X2000 från Stockholm ner till Lund och det var mycket luft i vagnarna.

*** 

Den fjärde stora nyheten i veckan är att Gröna Lund åkte på bakslag i Mark- och miljödomstolen i veckan. Mycket trist tycker jag. Stockholm och Sverige förtjänar en rejält bättre nöjespark än den vi har i dag och de grannar som lever på att klaga borde flytta till Djursholm eller någon annan förort där det inte händer ett dyft. Bor man mitt i stadens hjärta och blir förvånad över liv och rörelse så är det illa. 

Och med dessa ord tar vi helg. 

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025
Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025