Annons:

Premium

Wild & Crazy vecka 17

Några ord om nedläggningen av Bromma flygplats.

Det var inte alla som uppskattade förra veckans tvärsäkra krönika om nedläggningen av Bromma flygplats. Jag måste säga att jag är en smula förvånad över oppositionens snabba agerande i ärendet. Enligt Di finns det nu en riksdagsmajoritet mot att tillsätta en utredning om en nedläggning. På tisdag får vi se vad Trafikutskottet beslutar i frågan. Det pratas om tillkännagivande, KU-anmälningar och misstroendeomröstning. 

Men att få en regering fylld av miljöpartister att backa är inte det lättaste. 

I direktiven till utredningen står inget om nedläggningen av Bromma är en fråga för riksdagen och tidigare har riksdagens tolererat att regeringen och Swedavia bestämmer vilka tio flygplatser som ska vara av nationellt intresse. Den intressanta frågan till oppositionen är förstås hur de vill hantera notan för att driva Bromma vidare. Vad ska det få kosta och hur ska Swedavia göra detta?

Den andra intressanta frågan handlar om turbulens. Kan verkligen inte små turbopropflygplan och stora jetflygplan samsas på samma rullbana?

När jag pratar runt med människor så är det uppenbart att det folkliga stödet för Bromma flygplats är mycket svagt. Detta gäller speciellt när det handlar om “vanligt” folk. När det kommer till makthavare inom näringslivet och politiken finns det gott om Bromma-fans. Men jag tror inte att Bromma flygplats framtid är en valvinnare. Speciellt inte om regeringen på tisdag förklarar att den aktuella utredningen som ska lägga ner Bromma också KAN komma fram till att det behövs en fjärde rullbana på Arlanda inom överskådlig tid. 

Ni kan i alla fall var säkra på att Trafikutskottets ordförande Jens Lind (V) kommer att göra allt för att regeringens utredare ska få jobba på med nedläggningen av Bromma flygplats.

***

Att sia i framtidens affärsresande är en gren som intresserar alla. I veckan sågs finansminister Magdalena Andersson uttala sig i frågan i SVT:s Ekonomibyrån. Hon trodde på färre resor till Bryssel i framtiden, men samtidigt verkade hon inte uppskatta dygnslånga zoom-möten. 

Jag uppskattar SVT:s Ekonomibyråns programledare Carolina Neurath, men jag förstår inte varför panelens samtal måste hackas sönder av helt meningslösa zoom-intervjuer. Jag är mer intresserad av att finansminister Magdalena Andersson får utveckla sina teorier än att lyssna på någon helt okänd ekonomiexpert i USA prata om något helt obegripligt. 

Nästa vecka ska jag intervjua Ibrahim Baylan i Travel News Talks. Mitt mål är att han ska få utveckla sina resonemang. Exempelvis om hur många miljarder han tänker hälla in i SAS före midsommar och om han har några långsiktiga planer för hur svenskt näringsliv ska omstruktureras efter pandemin. Har du tips på frågor till näringsministern. 

Mejla mig.

Och ha en skön helg.