Annons:

Premium

Wild & Crazy vecka 10

Veckans Wild & Crazy-krönika tar upp de hotande nedläggningarna av Skavsta och Bromma. "Vi närmar oss en planekonomisk monopolsituation och det är mycket oroande eftersom låga priser på flygresor till Sverige är en förutsättning för att reseindustrin i landet ska växa." Trist tycker Travel News chefredaktör Viggo Cavling.

Wild & Crazy vecka 10

 

Alltså Bromma flygplats. Dödsryckningar är sällan vackra och i fallet med Bromma flygplats oerhört patetiskt. 

Jag tror inte en sekund på att statliga Swedavia någonsin kommer att släppa den gamla flygplatsen till någon annan än Stockholms stad som vill förvandla den till bostäder as soon as possible. 

De privata “hemliga” aktörer som drömmer om att ta över Bromma flygplats borde satsa på Skavsta istället. 

Men det gäller att snabba på för jag tror att regeringen vill lägga ner även denna flygplats. Målet är att satsa allt på Arlanda och på detta sätt få igång en utbyggnad. 

En stor nyhet i veckan blev att BRA flygs ägare Per G Braathen inte är nöjd med sina slottider på Arlanda och helst vill fortsätta på Bromma flygplats. Det tolkades som att flygplatsen nu är “räddad”.

Det tror jag inte alls. 

Hans utspel i veckan ser jag bara som förhandlingsteknik. 

Ett sätt att få ner start- och landningsavgifterna när BRA flyg måste flytta till Arlanda när Bromma läggs ner. Våra stora morgon- och affärstidningar drog dock på med förstasidor efter Braatens utspel. Då kan man säga att jobbet blir gjort. 

Men det räddar inte Bromma.

Per G Braathens problem är att det enda flygbolag som svenska staten bryr sig om är SAS. De enda som verkligen bryr sig om  Bromma och BRA flyg är politiker och affärsresenärer i södra Sverige. 

Det räcker inte. 

En nedläggning av Skavsta är nästan lika sannolik. 

Det är uppenbart att regeringen inte vill hälla in en krona. Återstår att se om kommunerna i närområdet vill göra så. Det är många miljoner som ska upp på bordet och ja, det är inte så långt att ta tåget till Arlanda. 

För staten blir det mindre ebb i kassan om man slipper att bygga en höghastighetsstation på Skavsta. En annan fördel vid nedläggning av Skavsta blir att både Wizzair och Ryanair stänger ner sina baser i Sverige för gott. Det minskar konkurrensen och kommer att bli ännu en fördel för SAS. Alltså för största ägaren svenska staten. 

Vi närmar oss en planekonomisk monopolsituation och det är mycket oroande eftersom låga priser på flygresor till Sverige är en förutsättning för att reseindustrin i landet ska växa. 

Detta och mycket annat lovar jag att ta upp när Ibrahim Baylan kommer till Travel News Talks, vårt nya tv-format som har premiär nästa vecka. 

Näringsministern är inbokad som gäster den 6 maj. 

Håll ut!