Annons:

Premium

Wild & Crazy: Scandic och Nordic Choice lever inte som de lär, svammel och här finns pengarna!

Krönikan för dig som vill ha mer efter fredagskrönikan. Travel News chefredaktör Viggo Cavling släpper kopplet och skriver om veckans mest avgörande händelser.

Det är svårt att leva som man lär. Det gäller denna vecka både Scandic och Nordic Choice. Båda hotellbolagen har det minst sagt tufft i corona-tider. Men kämpar på. En av vägarna fram är att sälja hybridmöten och detta säger man sig satsa på och marknadsföra. Ett hybridmöte är alltså ett möte som är både IRL och online. Ett utmärkt tillfälle att visa hur detta ska gå till var i onsdags när Scandic presenterade sin senaste kvartalsrapport, men icke. Bolaget körde precis som alla andra en mycket strikt telefonkonferens med tillhörande power point-presentation. Jag förstår inte detta, är det en lag som säger att detta måste vara ohyggligt tråkigt att titta på. Någon timme senare ville jag intervjua vd Jens Mathiesen över Skype eller Teams för att kunna spela in samtalet (något jag inte kan göra på min telefon tack vare CIA), men fick då svaret att man inte kommer göra några tv-format. Jag undrar nu, om man nu vill sälja detta till sin kunder – varför inte passa på när man har ett suveränt marknadsföringstillfälle. Det är obegripligt. Även Nordic Choice hade i veckan en pressträff i Kalmar som de kunde gjort till ett hydridmöte, men inte heller här tog man chansen att visa vad man kan. Att kunna ställa frågor rakt in i ett möte eller en debatt när man inte på plats är suveränt för mig som reporter. Det är en av de bästa grejerna med ett hybridmöte. En annan grej som retar mig när det gäller pr och kommunikation är när man skriver ut telefonnummer till en person som sedan aldrig svarar i sin lur. I pressmeddelande om Petter Stordalens nya hotell i Kalmar fanns numret till Daniel Stenbäck. Han är Stordalens främsta räknenisse och den som skriver på samtliga hyresavtal för Nordic Choice. Killen sitter i styrelsen för 103 bolag och har drygt 3 miljoner i lön. (Nästa vecka börjar vi med lönetoppen så då kommer du som läser detta att veta alla toppchefers inkomst 2019.) Jag var förstås nyfiken på hur långt hyresavtal Daniel Stenbäck skrivit med LW Fastighet och om det blir fast eller omsättningsbaserad hyra. Att bygga det nya hotellet kostar 350 miljoner så det är en slant som ska betalas varje månad om bygget inte ska med förlust. Jag har ringt Daniel ungefär 10 gånger, men han har inte ringt tillbaka en enda gång. Jag tvingar ingen att svara på mina frågor, men jag tycker att om man skriver ut sitt nummer i ett pressmeddelande så ska man svara på frågor från journalister. Här vill jag lyfta fram ESS Groups vd Jonas Stenberg som både lyfter luren när jag ringer och har något att säga, om än en smula motvilligt ibland. 

Som ni märker handlar det en hel om fastigheter och miljoners miljoner i dagens krönika och så kommer det att fortsätta att vara. Travel News ska skriva mycket mer om fastigheter i reseindustrin. Vad kostar de att hyra och hur mycket är de värda är två centrala nycklar för att skapa lönsamhet i reseindustrin. 

Det andra vi ska skriva mer om är riskkapital i resesektorn. Här har vi tidigare varit dåliga, jag menar, utvecklingen i vår industri drivs av bolag som Uber och Airbnb. De är fixstjärnor i finansvärlden och bakom dem finns det miljoner bolag som drömmer om kapital och framgång. Här har vi en dialog med Stephan Ekbergh som har lovat att tipsa om vad som är på gång i den stora världen. Han är till vardags verksam i Kapstaden där han driver Afrikas största OTA: Travelstart. Det är lätt att bli hemmablind, men vi i Norden ligger extremt långt framme när det gäller Travel Tech. Efter corona kommer det att födas många nya resebolag som vill bli lika stora som Uber och Airbnb. Här ska Travel News vara med från början. Har du tips på personer och företag som vi ska intervjua? Mejla mig bums.     

Detta innebär inte att vi ska glömma vårt gamla DNA. SAS och flygbolag är fortfarande kärnan i vårt bevakningsområde och det som är navet i reseindustrin. Utan flygbolag står världen stilla. Det gäller speciellt vaccintransporter i dessa dagar.

Efter förra veckans Wild & Crazy-krönika fick jag en kommentar: “Obegripligt svammel”. Det tar jag som en komplimang. Tyvärr tycker jag inte att dagens krönika lever upp till denna målsättning. Men som tur är får jag en ny chans att skriva här nästa vecka. Ha en skön helg.