När man (jag) åker till New York brukar det alltid vara en bekant på planet. Till Qatar hade jag inte samma känsla, men det visade sig vara fel. I samma incheckningskö hittade jag både en gammal chef från Bonnier med trolovad och stjärnkocken NIklas Ekstedt. De första skulle bara vidare till Sydafrika och jag gav henne tips om denna guide. Det visade sig däremot att Niklas och jag skulle till samma ställe: MSC World Europas dop i Qatar. Jag för att rapportera och han för att öppna sin restaurang Chef’s Garden Restaurant.
***
Resan till Qatar tog sex timmar och tiden försvann fort när jag först såg Top Gun Maverick och sedan filmen om Elvis. Bägge filmerna var lysande om man gillar Hollywood. Flygplatsen i Doha vara gigantisk. Bussresan från planet till terminalen tog 20 minuter. 40 miljoner passagerare åker förbi här varje år. Att hitta sin väska och komma ut gick sedan ganska snabbt. På bussen till båten satt jag bredvid Tim Van den Bergh, en höjdare på researrangören Sunweb. Det holländska bolaget som precis köpte Airtours. Sunweb har precis börjat att sälja kryssningar som är en liten del av deras en miljon kunder. Men segmentet har prognosen att växa. Jag reser tillsammans med Travel News vd Nils Norberg och trots att vi tjatat om två hytter blev vi placerade tillsammans. Mitt behov av att se en annan mans kalsonger är mycket begränsat…
***
Qatar är precis så varmt som man kan förvänta sig. Vintern är deras turistsäsong, då sjunker nämligen temperaturen från 50 stekheta grader i luften och 40 svindlande grader i havet. Doha befinner i ett före stormen läge. På söndag sparkar VM i fotboll igång och halva stan är redan avspärrad. Drygt 1,2 miljoner fans väntas hit. Flera skyskrapor är draperade med fotbollsstjärnor och överallt finns symboler och skyltar som berättar om det stundande eventet. 3,2 miljarder tv-tittare väntas följa dramat. Qatar som turistdestination kommer aldrig att få ett bättre skyltfönster än det som avtäcks nu.
***
Vårt skepp är gigantiskt. Det är över 20 våningar högt och här finns plats för 6762 passagerare. De servas av 2138 personer i personalen. De senare kommer från hela världen. Och ja, deras arbetstider är reglerade, men enligt Niklas vill de gärna jobba extra. Att få ett jobb på kryssningsfartyg om man är bosatt i exempelvis El Salvador är som att vinna på bingo. När man kommer hem efter några år kan man köpa ett hus och/eller betala för sina barns utbildning. Följaktligen vill många i personalen arbeta så mycket det går. När pandemin kom samlades alla kryssningsfartyg i hela världen i Karibien. Där delades personalen upp i nationaliteter och sen åkte båtarna hem med alla människor.
***
Jag har nu varit på tre riktiga kryssningskepp och ja de liknar varandra. Alla båtar har en rutschkana som är väldigt lång. MSC Worlds Europas heter Venom och är 11 våningar lång. På båten finns förstås även ett mikrobryggeri i puben Master of the Sea. Det finns även en ginbar där man tillverkar sin egen sprit. De som vill bada kan välja mellan 6 pooler och 13 bubbelpooler.
***
Man skulle kunna tro att en hipsterkock som Niklas Ekstedt inte skulle gilla kryssningskepp, men inget kunde vara mer felaktigt. Hans morfar var nämligen inredare av kryssningsskepp och kom med ett gäng banbrytande förändringar som industrin tackar familjen för än i dag. Niklas säger sig vara uppvuxen på kryssningskepp. MSC är ett familjeägt bolag. Familjen Aponte kommer från början från Neapel, men har numera huvudkontor i Geneve, av skattetekniska skäl förstås. Det unika med Niklas restaurang är att de flesta grönsaker odlas ombord på skeppet i små lådor som påminner om akvarier. Plantorna övervakas av kameror som med hjälp av AI säger till i en app när de är redo att ätas. Tekniken är från början utvecklad i Kalifornien för att odla… marijuana. Testade lite smårätter i Niklas restaurang (ljuvligt), men för att äta en hel måltid här ska man var en riktigt höjdare med mycket cash. Det finns bara 40 stolar i matsalen och man har bara öppet en lunch och sen resten kvällar.
Vi fick förstås även en lång dragning om att detta är världens bästa kryssningskepp när det kommer till hållbarhet. Även detta lovar jag att återkomma till under våren när vi ska köra en Travel News Studio om hållbarhet.
Jag skulle kunna rabbla hur mycket data som helst om denna båt, men jag säger bara kom hit och titta själva. Ni kommer inte att bli besvikna.
***
Istället blir det lite intryck från staden Doha. Den är overklig. På knappt tjugo år har man förvandlat en öken till något som liknar Manhattan. Man har skapat konstgjorda öar och byggt en tunnelbana. Pengarna kommer förstås från olja och gas. Den upptäcktes 1971, tidigare var pärlfiske en stor grej här. Men nu har man bestämt sig för att storsatsa på turism. Det är en del i Emirens stora plan. Den senare fick det tufft 2017 när alla övriga länder i Gulfen bestämde sig för att bojkotta Qatar. Men landet gav inte upp utan bestämde sig för att bli ännu bättre på att klara sig själva. Bland annat flög man in 5000 kor från Holland och Australien och numera klarar man av att föda sin egen befolknings med egenproducerad mat upp till 70 procent.
Det lär finns två systembolag i landet, men dessa får inte besökas av turister. Vi kan dock köpa vad vi vill ha på de flesta hotell och licensierade restauranger.
Startskottet för den stora förvandlingen av Qatar kom redan 1982 då stadens Sheratonhotell öppnade. Byggnaden har formen av en pyramid och är ritad av William L. Pereira. Hotellet blev ett nav som skapade affärer. Runt detta hotell finns nu ett stort antal skyskrapor ritade av världens mest kända arkitekter.
Snålar gör man inte när man bygger nytt i Doha. Jag har bland annat sett en minaret täckt med bladguld i 24 karat och gått på en shoppinggata utomhus med AC i trottoaren. Vi passerade även Rolls Royce- och Ferrari-butikerna. Det är här du köper din helgbil. Den senare ska helst ha en unik nummerskylt med tre identiska siffror. Då vet alla är du är riktigt rik. Det sägs att denna skylt kan kosta ännu mer än bilen, men det vet jag inte riktigt om jag tror på.
Som ni märker är detta ett helt overkligt land.
Snart återkommer jag med en ny rapport om själva dopet. Håll ut!