”Det har förstås gjorts en massa studier på de ekonomiska effekterna av ett OS och den generella slutsatsen verkar vara att det oftast varit olönsamt, med ett par undantag”
Vi är 70 000 åskådare på Stade de France som dröjer oss kvar trots att tävlingarna avslutades för en bra stund sedan och klockan passerat 22. Anledningen till det stavas Armand Duplantis. Bredvid oss på läktaren står en amerikansk kvinna klädd i kavaj mönstrad med stjärnbaneret, en kinesisk familj som ivrigt viftat med sin flagga hela kvällen och en ung tjej från ett av de utsatta områden som omger Stade de France och som under kvällen följt sina idoler på löparbanan.
Duplantis har först tagit hem guldmedaljen, sätter sedan olympiskt rekord och höjer sedan ribban till 6,25 och sätter nytt världsrekord på tredje försöket. På hans ärevarv efter spelas Dancing Queen i högtalarna. Det är en magisk kväll. Det olympiska mottot ”snabbare, högre, starkare – tillsammans” kan väl inte gestaltas bättre.
Det är lätt att tro att ett olympiskt spel ger en boost till den lokala besöksnäringen men i fallet med Paris-OS är det tvärtom. Air France meddelade i början av juli att man väntar sig ett intäktstapp på upp till 180 miljoner euro på grund av Paris-OS. Chefen för stadens turistråd, Corinne Menegaux, berättade för Skift.com redan i maj att spelen inte väntades ge några stora turistströmmar. Många av de vanliga turisterna undviker helt enkelt staden denna sommar.
Jag har bott i Paris men aldrig sett så folktomma gator som när jag cyklar runt på boulevarderna med Uber-cykeln under spelen. För dubbelrummet på ett fyrstjärnigt hotell i det sjätte arrondissementet betalar jag 188 euro per natt. Den fasta prislistan i receptionen (revenue management har ännu inte fått fullt genomslag i en av världens största turiststäder) upplyser om att samma rum i vanliga fall under sommaren kostar 645 euro. Flygbiljetten med SAS var förvånansvärt billig trots sen bokning.
Airbnb lägger 500 miljoner dollar på att under nio år vara en av de olympiska spelens huvudsponsorer. Hur det går för dem med uthyrning under OS är oklart. Många menar att huvudskälet till sponsorskapet är att förbättra relationen med turiststäder såsom Paris som planerar att skärpa reglerna för korttidsuthyrning av bostäder.
Det har förstås gjorts en massa studier på de ekonomiska effekterna av ett OS och den generella slutsatsen verkar vara att det oftast varit olönsamt, med ett par undantag. Till Paris fördel talar att antalet investeringar i nya tävlingsarenor hållits nere. Bara två tävlingsarenor är nya inför detta OS, utöver några tillfälliga arenor. Arrangörerna har verkligen använt Paris storslagna sevärdheter som snygg kuliss till tävlingarna; beachvolleyarenan har byggts upp nedanför Eiffeltornet, fäktning och judo avgörs inne i mäktiga Grand Palais, skateboard vid obelisken på Place de la Concorde och ryttartävlingarna vid slottet Versailles. Det är helt i linje med stadens strategi att låta OS vara en marknadsföringskampanj med långsiktiga vinster snarare än något som ger stora turistflöden under själva spelen.
Den största ekonomiska vinnaren av OS är förmodligen IOK som håller hårt på de kommersiella reglerna. I butiker och kiosker på tävlingsområdena tillåts bara kortbetalningar med Visa, som är en av huvudsponsorerna. Den stora loggan på fasaden till Adidas Arena norr om centrum har målats över eftersom de olympiska tävlingsarenorna ska hållas rena från kommersiella budskap som inte är från huvudsponsorer.
Många OS-besökare har vittnat om alla de varma leenden som de mötts av från Parisborna och alla tusentals volontärer. Frankrike är ett land som på senare år präglats av terrordåd, upplopp, politisk polarisering och en ekonomi med stora strukturella problem. Kanske är det inte turistekonomiska kalkyler som bäst fångar värdet med olympiska spel. Ett stort värde ligger i välbehövlig sammanhållning och nationell stolthet. Grattis Sverige till 11 medaljer!
En kommentar