Det räcker att studera medpassagerarna på vilket pendeltåg som helst för att samla argument för ökat fokus på den mobila kanalen. EU:s krav på att avskaffa dyra roamingpriser inom EU inom tre år är ytterligare fotogen på mobilbranden som ingen kan släcka. Många stirrar sig blinda på den låga konverteringsgraden i mobilen och glömmer mobilens betydelse i researchfasen inför ett köp.
Mobilen har även en roll inom marknadsföring. Framför tv:n föredrar fler mobilen framför datorn som andra skärm. Varje ny rapport om mobilanvändandet borde oroa ansvariga för den digitala utvecklingen inom reseföretagen. Snabbheten i utvecklingen öppnar fönster för nya aktörer att ändra på styrkeförhållanden på resemarknaden.
Det är den lekfulla konsumenten som styr den mobila utvecklingen – inte företagens ledningsgrupper. Mobilen är närmare användaren än datorn, därför formas mobilen mer efter användarnas behov än vad pc:n någonsin gjort. Därför är det svårt att veta vilken app eller tjänst som kommer att bli nästa mobilkomet. Om avslutet sker i butik, telefon eller på dator spelar mindre roll. Må bästa skärm vinna. Glöm inte att vi är lekfulla av naturen.