Annons:

Eurovision – en turistisk spetsprodukt

2000 ackrediterade journalister och en tävling som ses av 200 miljoner tv-tittare från Europa till Asien. Vi pratar om världens största icke-sport-evenemang. Då gäller det att ta chansen att marknadsföra sitt land och sin stad på ett sätt som ger gehör.

10, 12 och 14 maj 2016 får vi förmånen att  uppleva Eurovision Song Contest, ESC, i  Globen i Stockholm tack vare Måns Zelmerlöws hjälteinsats i Wien. Året före hade tävlingen vunnits av Conchita Würst, vars skäggiga elegans och makalösa röst blev omtalad världen över.

Wien var mitt tionde ESC som ackrediterad journalist och ett bestående intryck är hur arrangörerna använde eventet för att marknadsföra Wien som turistdestination. Det var en fröjd att se hur staden genomsyrades av evenemanget. På allt från trafikstolpar och informationsskärmar på flygplatsen till toaskyltar och frimärken. Frimärken kan tyckas vara en ”icke-produkt” i vårt sociala-medier-samhälle men det funkade på mig och jag köpte vykort, med Wienmotiv, som skickades till släkten. Jag var inte den enda och troligen har Österrikiska postverket bidragit till att locka nya besökare  till landet.

Arrangörerna använde givetvis Conchita som en självklar representant för Wien. Det var många som drog på smilbanden när hennes röst hördes i U-bahn: ”Das Leben ist wie die U-bahn. Sie ist überall. Verpasse nicht.” Att Conchita dessutom berättade om sina favoritställen i en youtubevideo var ett smart drag av turistorganisationen. När ett land vunnit ESC gäller det att fånga schlagerdiscokulan.

Wien ville visa upp sin turistiska, kulturella och gastronomiska bredd och ett par månader före tävlingen skickades information ut till journalister och delegationer som kunde anmäla sig till toppkvalitativa kulturevenemang och attraktioner under ESC-veckorna. Jag tog chansen att krydda de musikaliska intrycken med Wiener-symfonikerna, ”La Bohème” och en jazzig kryssning på Donau. Jag hoppas det dyker upp något motsvarande i Stockholm. Här finns en fantastisk möjlighet för konserthus, operor, teatrar, museer, utflyktsbåtar med flera att visa upp sig och sina aktiviteter.

Hållbara events blir allt viktigare. I Wien hade frågan avancerat till regeringsnivå. Inrikesministerns målsättning var ett ”Green Song Contest” med ledorden ”reduce, reuse, recycle”. Några exempel:

  • Elen som användes för att producera ESC kom från vatten, vind, sol och biomassa.
  • Maten som serverades var ekologisk, närproducerad och med fair trade-märkning.
  • Scenbelysningen bestod av energisnåla LED-lampor.
  • Allt skräp som genererades i ESC-områden skulle återvinnas.  Visst vore det förnämligt om Stockholm lyckas stärka hållbarhetsprofilen ytterligare.

För ett jättearrangemang som ESC behövs frivillig arbetskraft. I Wien var det 800 volontärer, i Malmö cirka 600, som jobbade med allt från säkerhet, service, transporter, sjukvård till att vara värdar för de deltagande länderna. Dessa volontärer var en ”key factor” för att skapa en positiv bild av staden, både i Malmö och i Wien.

Jag ser med spänning fram mot hur Stockholm ska marknadsföra sig som turistdestination. Min förhoppning är att kunna skriva ”Twelve points go to Stockholm” när det är dags för en summering av ESC 2016.

Lilian Brunell, manager på Svenska Resebyråföreningen och schlagerexpert

Kommentarer är stängda.