Annons:

En omtumlande start och stora skor att fylla

Nu har jag klarat av min första vecka som chefredaktör för Travel News. Och det har varit både omtumlande och otroligt intensivt. Efter första dagen här på kontoret hittade jag inte ens ut till entrén, så fullproppad var jag med information att jag tappade kontakten med lokalsinnet. Till mitt försvar kan jag säga att vi sitter på ett väääääldigt stort våningsplan.

Vad kan jag om resebranschen? Inte mycket, än så länge i alla fall. Men när jag började på DI kunde jag knappt stava till ”aktie”, och ändå blev jag kvar där i elva år. Så jag har hopp om att jag kommer att få bra kläm på reseindustrin också – även om jag har ett par stora skor att fylla efter Viggo Cavling.

Att jobba med nyheter, från idé till färdig artikel, förpacka och publicera – det är hantverk som jag verkligen älskar. Resor har varit min andra passion. Många storstäder och skidresor har det blivit. Jag har även hunnit med ett par klassiska charterresor, särskilt när barnen var små.

Tre decennier av journalistik, ett liv av resor, en kärlek till både det lilla och det stora. Och kanske är det just där jag befinner mig nu – mitt i allt, och precis där jag vill vara.

Under min premiärvecka har vi uppmärksammat hur Donald Trumps utspel har påverkat resebokningarna till USA. Travel News Leif Holmkvist pratade med Swansons Tommy Swanson, som berättade att bolaget hade 10 procent färre bokningar i februari i år jämfört med samma period förra året. Den nyheten fick vingar. Göteborgs Posten gjorde samma jobb, och sedan också EFN.

Nyheten om att det går lite trögare för hotellen i Stockholm jämfört med de i Göteborg, Helsingborg och Oslo fick också stort genomslag.

Något ni dessutom gillade att läsa var artikeln om det svala intresset från krogjättarna för den nya Mälarterassen vid Slussen. Två dagar efter att vi publicerat den artikeln kröp Atrium Ljungberg fram ur buskarna och presenterade två restauranger som faktiskt hade skrivit på. Nu återstår bara att hitta fyra krögare till som ska bidra till visionen – om det nu kommer att bli så.

I helgen ska jag eventuellt putsa fönster, men framför allt ska jag sluka serien om Jan Stenbeck på SVT Play.

Nästa vecka, nya tag. Och jag hoppas på många bra nyhetstips från er. Har ni tagit fram något nytt koncept? Nytt grepp om marknadsföringen? Gjort en omorganisation? Anställt en ny ekonomichef? Bytt logga? Flyttat till nya lokaler? Vad som helst, stort som smått. Maila till: camilla.jonsson@travelnews.se

Trevlig helg!

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna