“Back to the Restaurants” är höstens största gastronomiska händelse. Initiativet som tagits fram av TheFork kommer att äga rum mellan den 17 september och den 17 november i samtliga 22 länder där TheFork är verksamma. Fler än 10 000 restauranger kommer att erbjuda sina gäster 50 procent rabatt på matnotan genom sitt deltagande. Bara i Sverige kommer fler än 250 restauranger att delta, och målet med kampanjen är att stödja och lyfta fram svenska restauranger, samtidigt som restaurangbesökare får möjlighet att njuta av härliga middagar till ett väldigt förmånligt pris.
Under “Back to the Restaurants” kommer TheFork att göra en omfattande marknadsföringsinsats för att ge deltagande restauranger ökad synlighet, locka fler gäster och därmed generera fler bokningar.
De senaste månaderna har branschen genomgått en djupare nedgång än någonsin tidigare. Under Covid 19-krisen har TheFork genomfört en undersökning* som visade att 68 procent av TheForks restaurangpartners har en beläggning på mindre än 40 procent jämfört med innan krisen. Samma undersökning visar också att restaurangägarna anser att de åtgärder som skulle vara mest verksamma för att återigen fylla deras lediga bord är: (1) marknadsföring online, (2) TV-kampanjer, och (3) specialerbjudanden, och att tomma bord är det tveklöst mest kostsamma scenariot för en restaurang.
En kommentar