Annons:

”Restaurangbranschen är oerhört misshandlad”

Restaurangbranschen är ”oerhört misshandlad”. Det säger HKC Hotels vd Marcus Östlundh till DI efter ropen om att pubar och restauranger bör stängas ner tills virusspridningen är under kontroll. – Smittspridningen är störst bland unga mellan 17 och 19 år, varför inte stänga gymnasieskolor och införa strikta regler mot hemmafester?, säger Östlundh.

Max Burgers vd Richard Bergfors säger att det vore märkligt om Sverige stängde ner totalt. Han påpekar att inga restauranger har stängts ner på bolagets andra marknader i Norge, Danmark, Polen och Egypten.

4 kommentarer

  1. Erik: Är Richard Bergfors dåligt påläst eller varför uttalar han sig som en elev i mellanstadiet utan någon koll med scenarion som inte ens diskuterats i någon större utsträckning. Det har väl aldrig varit snack om att stänga ner helt, dels för att vi inte har det stödet i grundlagen men också dels för att det inte behövs. Aldrig varit tal om att införa näringsförbud och definitivt inte för snabbmatsrestauranger.
  2. Roger: Bra sagt Marcus!
  3. Jonathan: Håller med Erik, det verkar som om alla de som är ansvariga för restauranger och hotell & konferensanläggningar sätter "inkomster" dvs pengar före "liv". Som ansvarig för ett stort bolags tjänsteresor och boende så tycker jag det är beklämmande det som jag hör och de kommentarer som jag läser från ansvariga av de leverantörer som jag har avtal. De anser att sitt bolagsinkomster är viktigare än andra människors liv och hälsa. Vi är mitt inne i en pandemi som vi inte har kontroll över, vilket är så måste vi förhålla oss till eftersom situation för stunden kräver detta. Troligtvis så kommer jag att se över hur jag kommer att välja ut mina leverantörer sätt framöver, då vi får kontroll över pandemin. Jag är rädd om mina kollegor då de är ute och reser. Pandemin är något som vi alla måste hjälpas åt att bemästra och inte tänka på "profiten" i första hand. Bolag som är Aktiebolag har aktieägare som skall främja bolagens fortsatta drift och inta bara stödja bolaget då det "vädras" aktieutdelning, som aktieägare så stödjer man bolag i motgångar och (inte bara i) medgångar.
  4. Hotellhaj: Bra Jonathan, Det är så vi leverantörer vill att kunderna skall tänka. För få kunder tänker på detta sätt utan bara på billigaste pris. Får man till att alla tänker som du så kan leverantörer som tänker på detta och satsar på kvalité, säkerhet, socialt ansvar m.m. äntligen få utdelning för detta. Men det är en långväg och få bort billigaste pris tänket tyvärr.