Annons:

Kritik – trots nya stödåtgärder: ”Företagen har en akut likviditetskris”

Regeringen har lovat mer stöd till företag under pandemin. Nu förlängs omställningsstödet med två månader – och likviditetsstödet tidigareläggs med knappt en månad. Men besöksnäringens organ Visita är fortsatt kritisk.

Näringslivet har pekat på att omställningsstödet bör förlängas och ersättningsnivån höjas till de 90 procent som EU-regler medger. I dagsläget ligger stödet på 70 procent.

Ett problem är att Tillväxtverket, som har ansvar för att betala ut stödet, har långa handläggningstider, enligt näringslivet.

Och även efter regeringens besked på lördagen är besöksnäringens organisation Visita kritisk.

”Det måste inte bara till förlängda stöd, utan också förbättrade och förstärkta”, säger vd Jonas Siljhammar.

”Nu späder man ut samma summa pengar med ytterligare två månader.”

Visita vill också ha nya stöd som riktas till de värst drabbade verksamheterna, inte minst de med utskänkningstillstånd.

I vilken form vill ni ha det stödet?

”Man kan alltid jämföra det omsättningstapp som man drabbas av nu med motsvarande period i fjol”, svarar Siljhammar TT.

Han vill också att de stöd som redan utlovats ska betalas ut snabbare.

”Det här är här och nu det handlar om. Företagen har en akut likviditetskris.”

Vad händer annars?

”Vi kommer att se massor av människor som blir av med jobbet. Nu kommer konkurserna på löpande band.”

”Det verkar som att regeringen inte riktigt förstår vilka effekter de här restriktionerna ger”, fortsätter Siljhammar.

4 kommentarer

  1. Erik: "Inte minst de med utskänkningstillstånd". Så i princip alla i Visitas bransch. Visst, ge stöd till de som behöver. Men håll börsnoterade hotellkedjor med nischade barer och restauranger utanför detta stöd. Det är dags att investerare, investmentbolag och aktieägarna öppnar plånboken nu. Det går liksom inte att dessa bara ska sitta och rulla tummarna tills det går att få utdelning igen.
  2. Roger J: Börsnoterade hotell, barer och restauranger betalar också skatt och skall naturligtvis har samma rättigheter till stöd. Vår statsminister Stefan Löven har sagt "gör din plikt kräv din rätt" och det gäller även i detta läge.
  3. Mona: Det förstärkta stödet skall inte bara vara till de med utskänkningstillstånd.. vi i resebranschen har förlorat 95% omsättning sen i mars och har fortfarande ej fått något direktstöd samt extremt och oacceptabla hanteringstider och oro över om man får stöd eller ej sen 7 månader.... så gör om och gör rätt. Stöd måste utbetalas under krisen annars är det ingen idé - andra länder klarar det men inte Sverige.
  4. Martin: Folk måste ju förstå att handläggningstiderna inte kan vara som de normalt sett är. Och den här typen av utbetalningar har dessutom aldrig skett förut, så självklart tar det "oacceptabelt lång tid". Det fanns varken personal eller rutiner för att handlägga ansökningar om stöd i den här omfattningen, från i princip alla Sveriges krogar, barer, nattklubbar, hotell, resebyråer, flygbolag, bussföretag, eventföretag osv osv. Så att kritisera myndigheter för att det tar för lång tid, är fult och egoistiskt. Förstår att det är svårt men försök ha lite förståelse. Samma sak med kritiken mot a-kassorna för långa handläggningstider. Från att ha kanske trehundra ansökningar i månaden, så fick de tiotusentals ansökningar under en och samma månad och så har det fortsatt sedan i Mars. Vad begär folk egentligen..