Dimma gjorde att Thai Airways Airbus A350 tvingades ändra rutt på vägen från Bangkok till Melbourne. Enligt sajten Simple Flying kunde piloten bara se 200 meter framför planet och därmed bedömdes det som alltför farligt att landa.
En och en halv timme efter beräknad ankomst till Melbourne landade planet i Sydney i stället, där det blev stående tills förhållandena blivit bättre. Till slut, mer än fyra timmar sena, var passagerarna framme i Melbourne.
Den ändrade rutten gjorde inte alla nöjda. En passagerare öste ur sig sitt missnöje i ett inlägg på Facebook och klagade på pilotens omdöme: Vädret var fint och besättningen borde ha stått emot flygledarna bättre, menade passageraren och spekulerade i att det kanske snarare handlade om bränslebrist.
Nu stämmer Thai Airways passageraren för förtal. Besättningen följde alla instruktioner och regler, skriver man i ett uttalande: ”Thai Airways svar och rättsliga förfarande mot passageraren återspeglar vårt engagemang för att upprätthålla en hög säkerhetsstandard och samtidigt skydda vårt rykte mot skadliga och felaktiga uppfattningar från allmänheten.”
Passageraren fick också svar på tal av en känd pilot och bloggare kallad Captain Faisal, som påpekar att flygbolagens vädertjänster är något helt annat än väderappar i mobiltelefoner. Passageraren uppges ha tagit bort sitt inlägg och vill be om ursäkt till hela besättningen.
Thailand har strikta lagar kring förtal och en dom kan ge fängelse.
3 kommentarer