Flygbolaget avser att begära att Stockholms tingsrätt beslutar om förhandling av rekonstruktionsplanen inom kort. SAS väntas sig att förhandlingarna äger rum i mitten av juli, men noterar att det blir domstolen som avgör tidpunkten.
I rekonstruktionsplanen beskrivs bolagets förslag till skulduppgörelse och emissioner till de nya investerarna, bland annat Castlelake, Air France-KLM, Lind Invest och danska staten. Den överensstämmer ”i väsentlig grad” med den chapter 11-plan som redan godkänts i USA, enligt bolaget.
Ett framgångsrikt rekonstruktionsförfarande i Sverige är ett villkor för att chapter 11-planen ska träda i kraft, skriver SAS.
Rekonstruktionsplanen innebär att SAS oprioriterade borgenärer (inklusive innehavare av bolagets noterade kommersiella hybridobligationer) kommer att erhålla en ”förhållandevis liten ersättning” medan borgenärer ”inte kommer att få någon ersättning alls”.
SAS uppger vidare att det inte kommer att finnas något värde kvar till bolagets befintliga aktieägare, ett budskap i linje med tidigare besked från SAS. Därmed bekräftas alltså slutligen att de utestående stamaktierna blir värdelösa.
Flygbolaget uppger vidare att de avser att avsluta rekonstruktionsprocesserna i Sverige och USA samt fullgöra samtliga kvarvarande villkor för transaktionen så snart det är möjligt.