Det var under en flygning från Dublin till Lanzarote i april 2024 som en passagerare betedde sig så pass illa att planet tvingades avvika till Porto. Där togs passageraren av planet och arresterades.
Som en direkt konsekvens av situationen – samt restriktioner för flyg och besättning på grund av tidpunkten på dygnet – behövde 160 passagerare och sex personer ur Ryanairs personal stanna på Portos flygplats. Här tillkom kostnader för sådant som måltider och övernattning vilket lågprisbolaget betalade.
Ryanair kräver nu tillbaka utläggen i form av skadestånd på 15 000 euro från den stökiga passageraren. Summan har dock ifrågasatts varför lågprisbolaget publicerat sin kalkyl:
Ryanair passar samtidigt på att kritisera myndigheter inom EU för bristande säkerhet.
En talesperson från lågprisbolaget säger i en kommentar att europeiska myndigheter ”upprepade gånger” misslyckats att vidta åtgärder när störande passagerare ”hotar säkerheten ombord flygplan”.
Man menar att det är dags för EU:s myndigheter att vidta åtgärder som begränsar försäljningen av alkohol på flygplatser.
– Flygbolag som Ryanair begränsar redan försäljningen av alkohol ombord, särskilt i fall av passagerare som stör. Men vid förseningar dricker passagerare mer alkohol på flygplatsen utan någon begränsning av köp eller konsumtion, säger talespersonen.
– Vi förstår inte varför passagerare på flygplatser inte inskränks till två alkoholhaltiga drycker (bekräftat med deras boardingkort på exakt samma sätt som taxfreeförsäljningen begränsas), då detta skulle resultera i säkrare och bättre passagerarbeteende ombord på flygplan och en säkrare reseupplevelse för passagerare och besättning i hela Europa.